Haku

Eri sukupolviin kuuluvien henkilöiden kokemuksia kansakoulun ja peruskoulun ala-asteen välitunneista : narratiivinen tutkimus oman sukuni kokemana

QR-koodi

Eri sukupolviin kuuluvien henkilöiden kokemuksia kansakoulun ja peruskoulun ala-asteen välitunneista : narratiivinen tutkimus oman sukuni kokemana

Hakola, A. 2017. Eri sukupolviin kuuluvien henkilöiden kokemuksia kansakoulun ja perus-koulun ala-asteen välitunneista. Narratiivinen tutkimus oman sukuni kokemana. Liikuntatie-teellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 66s., 4 liitettä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää kolmeen sukupolveen kuuluvien hen-kilöiden kokemuksia välituntiliikunnasta. Työssä käsittelen välitunitiliikuntaa ja siihen vaikut-tavia tekijöitä, yhteiskunnallisen tilanteen yhteyttä lapsen liikunnallisuuteen sekä liikunnan merkitystä lapsen kehityksessä. Työni tarkoitus oli selvittää, löytyykö eri sukupolvien välisissä kokemuksissa välitunneista eroja aktiivisuudessa sekä aktiviteeteissä. Lisäksi tarkoitus oli löytää syitä välitunnilla liikkumiseen ja liikkumattomuuteen. Halusin tutkielmani avulla hypätä tulevaisuuden ja uuden luomisen sijaan aikahypyn taaksepäin ja katsoa löytyykö sieltä keinoja lasten liikunnallisuuden lisäämiseen välitunneilla ja mahdollisesti myös vapaa-ajalla. Tutkielma oli laadullinen ja siinä oli narratiivinen lähestymistapa. Narratiivisessa eli kerron-nallisessa lähestymistavassa tutkija on kiinnostunut tutkittavien henkilöiden tarinoista. Tut-kielman aineiston kokosin kuuden henkilön kirjoittamien kertomusten ja haastatteluiden poh-jalta. Tutkittavat henkilöt olivat omia sukulaisiani. Aineiston keruussa teetin tutkittaville hen-kilöille kirjoitelman. He saivat vapaasti kirjoittaa kokemuksiaan omista kansakoulun tai pe-ruskoulun ala-asteen välitunneista. Lisäksi haastattelin jokaista tutkittavaa henkilöä. Haastat-telujen tarkoitus oli toimia tukena kirjoitelmille. Narratiiviselle tutkimukselle tyypilliseen tapaan muodostin aineiston pohjalta analysoimistani ja tulkitsemistani tuloksista tarinan. Ta-rinan avulla yleistin saamani vastaukset ja kirjoitin ne kertomuksen muotoon. Aineiston ana-lyysissä hyödynsin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja luokittelua. Tutkielma osoitti, että eri sukupolviin kuuluvien henkilöiden kokemukset välitunneista olivat hyvin samankaltaisia. Tutkielman perusteella kolmen sukupolven kokemuksissa alakoulun välitunneissa ei ollut suuria eroja aktiivisuuden määrässä tai aktiviteeteissä. Koulun ympäris-töllä oli merkittävin rooli aktiivisuuden lisäämisessä. Muita välituntiaktiivisuuteen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä olivat kaverit, opettajan kannustus, liikunnallinen kulttuuri ja oma aktiivisuus. Koulun asfalttipihan katsottiin vähentävän välituntiaktiivisuutta. Asiasanat: Välitunti, fyysinen aktiivisuus, sukupolvi, kokemukset, narratiivinen lähestymistapa

Tallennettuna: