Haku

Aikuiskouluttajan työ : aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista valmistuneiden ajatuksia työstään ja koulutuksestaan

QR-koodi
Finna-arvio

Aikuiskouluttajan työ : aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista valmistuneiden ajatuksia työstään ja koulutuksestaan

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa aikuiskouluttajan tehtäviä. Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista (APO) valmistuneille aikuiskouluttajille suunnattiin kysely, jossa tarkasteltiin: 1) millaisiin tehtäviin APOsta valmistuneet aikuiskouluttajat ovat sijoittuneet, 2) millaisia muutospaineita he arvioivat työssään olevan, ja 3) millaiseksi he arvioivat saamansa koulutuksen. APOsta valmistuneista vastaajista suuri osa on sijoittunut aikuiskoulutuksen alueelle, mutta moni heistä työskentelee myös yliopistossa ja ammattiin johtavassa koulutuksessa. Suurin osa vastaajista työskentelee opettaja-nimikkeellä, mutta osalla on myös suunnitteluun ja projekteihin liittyviä nimikkeitä. Ylivoimaisesti suurin osa vastaajista on kokopäivätyössä, määräaikaisuus on yleisempää kuin vakituinen työsuhde. Osa vastaajista toimii kahdella alueella tai kahdessa työssä. Vastaajien tärkeimmät työtehtävät ovat käytännön opettamista ja siihen liittyviä tehtäviä; toisaalta tärkeänä painottuu myös toimintaedellytysten luominen ja ylläpito – toiminnan kehittäminen ja suunnittelu. Vastaajat painottavat myös oman työnsä kehittämistä. Työnsä haasteina ja oman opettajuutensa muutospaineina vastaajat nostivat esiin sellaisia tekijöitä, joihin heidän on vaikea vaikuttaa ainakaan suoraan, kuten resurssien puute tai työn muuttuminen. Toisaalta he kokivat haasteena ja muutospaineena itseensä liittyviä tekijöitä, varsinkin oman ammattitaitonsa. Omaan ammattitaitoon he voivat vaikuttaa, ja esiin nousikin tarve ja halu kehittyä ammatillisesti. Osa vastaajista, varsinkin uransa alkutaipaleella olevat, arvioivat työtilanteensa parantuneen APO-koulutuksen myötä. Koulutus on myös antanut ammatillista pätevyyttä ja selkiinnyttänyt urasuunnitelmia. Koulutuksensa antia pohtiessaan vastaajat kertovat eniten oman opettajuutensa ja oman ajattelunsa kehittymisestä. Koulutus on antanut myös eväitä konkreettisen opetustyön tekemiseen: opetusmenetelmiä, tietoa ja taitoa. Myös koulutuksen toteutus, koulutuksen läpäisevä filosofia ja toimintatavat ovat jääneet vastaajille antoisina mieleen. Koulutukseen toivottiin jonkin verran lisää mm. menetelmiä ja erilaisuuden kohtaamista koskevia sisältöjä.

Tallennettuna: