Luonnon luomaa
Luonnon luomaa
Tampereen luonnontieteellisen museon kokoelmissa on yli 260 000 eläin-, kasvi- ja sieninäytettä, joista vanhimmat yltävät yli 150 vuoden taakse. Osa näistä kokoelmista on esillä museokeskus Vapriikin näyttelyssä, joka tutustuttaa kävijänsä Pirkanmaalaiseen luontoon. Nämä eliönäytteet kertovat monenlaista tarinaa luonnosta ja historiasta, ehkä myös tulevaisuudesta. Luonnontieteellisestä kokoelma-aineistosta on koottu tähän kaksi aineistopakettia, joissa on tuttuja ja tuntemattomampia lajeja Suomen luonnosta ja muualta. Valokuvien ja pohdintatehtävien kautta voi syventää luonnontieteellistä ajattelutapaa ja kokea luonnon monimuotoisuuden ihmettelyn iloa.
Innehåll:
Näyttelyn näyttämää
Näyttelyn näyttämää
Mål:
Tavoitteena on luonnontieteellisten museokokoelmien avulla oppia tarkastelemaan luonnon monimuotoisuutta, ekosysteemien osatekijöitä ja luonnonympäristöissä tapahtuvia muutoksia. Kuva-aineistoja voi soveltaa myös maantiedon, historian, äidinkielen ja vaikka kuvataiteen opetukseen.
Läroämnen
- Biologi
- Innehållsområden
- Årskurs 7-9
- I1 Biologisk undersökning
- I2 Exkursioner i naturen och närmiljön
- I3 Ekosystemets grundstruktur och funktion
- Årskurs 7-9
- Innehållsområden
Breddad kompetens
- K1 Förmåga att tänka och lära sig
- K4 Multilitteracitet
- K5 Digital kompetens
Läroämnen
- Biologi
- Moduler
- Ekologins grunder
- Livet och evolutionen
- Människans inverkan på ekosystemen
- Moduler
Breddad kompetens
- Etisk kompetens och miljökompetens
- Global och kulturell kompetens
- Tvärvetenskaplig och kreativ kompetens
Pohdintatehtävät (3kpl) sekä kuviin liitetyt lisätehtävät voi tehdä itsenäisesti tai ryhmissä. Tarvittaessa voit käyttää lähteitä (merkitse ne vastauksiisi). Klikkaa auki Muistiinpano-linkit kuvien vieressä.
1. Tutustu alla oleviin kuviin. Oletko nähnyt jotakin näistä lajeista luonnossa? Minkä näistä haluaisit nähdä, mitä et? Miten ja missä voisit nähdä lajin tai lajit?
2. Valitse kuvista jokin laji. Millaiseen ravintoketjuun laji kuuluu? Onko se tuottaja, kuluttaja, hajottaja, peto, kasvinsyöjä, moniruokainen, vai useita näistä?
3. Valitse museon dioraamoista jokin kuva. Kirjoita siitä tarina (puoli sivua tai pidempi). Mitä kuvissa on tapahtunut, mitä tapahtuu seuraavaksi? Voit vapaasti käyttää mielikuvitustasi.
Kokoelmien kertomaa
Kokoelmien kertomaa
Mål:
Tavoitteena on luonnontieteellisten museokokoelmien avulla oppia tarkastelemaan luonnon monimuotoisuutta, ekosysteemien osatekijöitä ja luonnonympäristöissä tapahtuvia muutoksia. Kuva-aineistoja voi soveltaa myös maantiedon, historian, äidinkielen ja vaikka kuvataiteen opetukseen.
Läroämnen
- Biologi
- Innehållsområden
- Årskurs 7-9
- I1 Biologisk undersökning
- I2 Exkursioner i naturen och närmiljön
- I3 Ekosystemets grundstruktur och funktion
- Årskurs 7-9
- Innehållsområden
Breddad kompetens
- K1 Förmåga att tänka och lära sig
- K4 Multilitteracitet
- K5 Digital kompetens
Läroämnen
- Biologi
- Moduler
- Ekologins grunder
- Livet och evolutionen
- Människans inverkan på ekosystemen
- Moduler
Breddad kompetens
- Etisk kompetens och miljökompetens
- Global och kulturell kompetens
- Tvärvetenskaplig och kreativ kompetens
Pohdintatehtävät (3kpl) sekä kuviin liitetyt lisätehtävät voi tehdä itsenäisesti tai ryhmissä. Tarvittaessa voit käyttää lähteitä (merkitse ne vastauksiisi). Klikkaa auki Muistiinpano-linkit kuvien vieressä.
1. Tieteellisiin eläin-, kasvi- tai sienilöytöihin laitetaan keräyshetkellä etiketti. Siihen kirjoitetaan löydön keräysaika ja -paikka. Miten näitä tietoja voidaan hyödyntää luonnon tutkimuksessa myöhemmin, vielä satojenkin vuosien päästä?
2. Tarkastele kuvia. Mitä näistä lajeista olet nähnyt luonnossa? Mikä näistä lajeista on mielestäsi helpoin ja vaikein tunnistaa?
3. Lajinkuvauksissa kuvataan uuden lajin ulkonäköä ja elinympäristöä. Lisäksi eläimillä voidaan kuvata lajin käyttäytymistä, elintapoja ja ääntä, sekä kasveilla kukkimisaikaa. Tutki kuvia ja valitse jokin laji. Kirjoita siitä tieteellinen lajinkuvaus, joka sisältää yllämainitut seikat. Voit myös kirjoittaa, mihin muihin lajeihin valitsemasi lajin voi sekoittaa, ja miten sen voi erottaa näistä.