Haku

Keimolan moottoristadionin valvontatorni; Lincolninaukio 9; Vantaa

QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Vantaan kaupunginmuseo

Keimolan moottoristadionin valvontatorni; Lincolninaukio 9; Vantaa

Keimolan moottoristadion oli toiminnassa vuodesta 1966 vuoteen 1978. Moottoristadionin nimekkäin ja näkyvin rakennelma oli 16 metrinen, kolmikerroksinen ja betoni-teräs-rakenteinen rakennus, tyyliltään funktionalismia edustava valvontatorni varikkoalueen tuntumassa. Valvontatornissa kisoja seurasivat toimitsijat, kuuluttajat ja VIP-vieraat. Tornista rata ja sen tapahtumat olivat hyvin nähtävissä ja tarvittaessa kilpailut voitiin myös pysäyttää tornista käsin sytyttämällä rata-alueelle sijoitellut varoitusvalot. Valvontatorni toimi myös tehokkaana maamerkkinä alueella liikuttaessa. Idea valvontatorniin otettiin Keski-Euroopan moottoriradoilta ja piirustukset laati arkkitehti Dag Englund vuonna 1966. Betonista tornia ympäröivän kartion julkisivu muodostui puisesta kehikosta ja lasista. Tornin katto oli myös hyödynnetty mahdollisena katsomotilana. Kulku eri kerrosten välillä tapahtui betonivarren sisällä kulkevien kierreportaiden kautta.

Vuonna 2004 rengasvarastoalueella roihusi tulipalo, jonka seurauksena valvontatorni vahingoittui. Tulipalon jälkeen torni oli vailla puisia rakenteitaan. Monikerroksiset graffitit peittivät tornin runkoa niin sisä- kuin ulkopuolelta.

Valvontatornin tiimoilta järjestettiin 2011 ideakilpailu uuden asuinalueen keskelle jäävästä kaupunkitilasta. Lincolninaukion ja taideteoksen ideointi, suunnittelu ja toteutus käynnistyi. Vuonna 2019 valmistuneen Ombra-taideteoksen auton vannetta kuvaava lasinen valokatos korostaa valvontatornin muotoa ja Lincolninaukion arkkitehtuuria sekä luo muistuman tornin alkuperästä. Pyöreä katos muodostaa uuden kaupunkitilan katoksen alle. Katoksen avulla tornin kokoa on kasvatettu vastaamaan alueen uutta mittakaavaa. Tornin betonipintainen rakenne on säilytetty ennallaan, ja alkuperäinen Texaco-mainos on osin konservoitu ja osin rekonstruoitu alkuperäisasun mukaisesti. Mainoksen tiedetään olleen näkyvillä vuodesta 1972 vuoteen 1976, jolloin se ylimaalattiin. Lasikatosta kannattavat teräsristikot, jotka on tuettu tornin betonirakenteisiin.

Asemakaavalla suojellun valvontatornin käyttötarkoituksen historiaa on kunnioitettu taideteoksen suunnittelussa. Taideteos muodostuu tornin arkkitehtuurista, lasikatoksesta tornin laella, alkuperäisen kilpa-auton ääniin perustuvasta ja soitettavasta sävelasteikosta, tornin valaistuksesta, konservoiduista mainoksista tornin juurella ja aukion ajoratapohjan maalauksesta. Taideteoksen suunnittelun lähtökohtana on ollut kokoontumisen, vuorovaikutuksen ja toiminnan mahdollistaminen. Teoksessa yhdistyvät ideat tornin katoksen tarjoamasta suojasta sekä näyttävästä kiintopisteestä aukiolla.

Tallennettuna: