Haku

Big datan merkitys organisaation strategiaprosessissa : Case Assatel Oyj

QR-koodi

Big datan merkitys organisaation strategiaprosessissa : Case Assatel Oyj

Big datan on todettu olevan seuraava innovaation, tuottavuuden ja muutoksen lähde, joka kasvattaa organisaation resursseja päätöksentekoprosessissa. Huolimatta kiinnostuksesta big dataa kohtaan, on havaittu, että käsitteestä tiedetään suhteellisen vähän ja potentiaaliset käyttäjät kamppailevat ymmärtääkseen käsitettä syvemmin ja jalostaakseen liikearvoa informaatiovirrasta. Strategisia päätöksiä tehdään monitulkintaisista ja monimutkaisista asioista ja ne koskettavat merkittävää osaa organisaation resursseja. Koska strategisiin päätöksiin liittyy epävarmuutta ja monitulkintaisuutta, luotettavan datan kerääminen ja analysoiminen päätöksenteon tueksi on kriittinen toimenpide organisaation strategiaprosessissa. Big data ja sen analysoiminen on todettu tärkeäksi etenkin strategisten tavoitteiden kannalta, sillä big datasta on nopeasti tulossa avainelementti kilpailukyvyn luomisessa ja ylläpitämisessä. Investoinnit big data -järjestelmiin eivät yksinään luo kilpailuetua, vaan organisaatioiden on hallittava koko arvoketju, joka mahdollistaa strategisen kilpailuedun saavuttamisen. Tämä tutkielman tarkoituksena on kuvata laaja-alaisesti big datan merkitys organisaation strategisessa suunnittelussa, ohjauksessa, päätöksenteossa ja seurannassa. Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta luvusta ja teoreettisen viitekehyksen tutkimustuloksia tarkastellaan empiirisesti case-tutkimuksella, jonka materiaalina toimii yhdeksän puolistrukturoitua haastattelua yritykselle, joka on pohjoismainen teleoperaattori. Yritystä kutsutaan tässä tutkimuksessa nimellä Assatel Oyj. Case-organisaatiota valittaessa oletuksena oli, että teknologiaintensiivisessä yrityksessä käytettäisiin big dataa. Tutkielmassa ei keskitytä big datan yksityiskohtaisiin teknologisiin ominaisuuksiin, sen käyttöönottoon tai implementointiin teknisesti järjestelmä- tai prosessitasolla. Tutkielman tavoitteena on nimenomaisesti kasvattaa ymmärrystä aihealueesta, eikä sen tarkoituksena ole esimerkiksi toimia käsikirjana big data -analytiikan implementoinnille. Tutkielmassa on huomioitu se, ettei yksikään johdon ohjausjärjestelmä tai organisaation toiminto toimi riippumattomasti, vaan johdon ohjausjärjestelmät ja muun muassa päätöksentekoprosessit ja organisaatiokulttuurit ovat kytkeytyneet toisiinsa ja vaikuttavat muun muassa organisaation data-analytiikkakyvykkyyteen toisistaan riippuen. Tutkimuksessa havaitaan useita tekijöitä niin lainsäädännöstä, osaamisesta, teknologiasta, uskomuksista ja alan rakenteista johtuvia tekijöitä, jotka joko kasvattavat tai vähentävät big datan merkitystä organisaation strategiaprosessissa.

Tallennettuna: