Haku

Idiografinen kuvaus kunnan opetussuunnitelman laadinnasta kaksivuotisen akvaariokokeilun ensimmäisen vuoden aikana Evijärven ala-asteella

QR-koodi

Idiografinen kuvaus kunnan opetussuunnitelman laadinnasta kaksivuotisen akvaariokokeilun ensimmäisen vuoden aikana Evijärven ala-asteella

Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata kunnan opetussuunnitelman laadintaa peruskoulun ala-asteella opetushallituksen kaksivuotisen akvaariokokeilun ensimmäisen vuoden aikana Evijärvellä.Kohderyhmänä olivat Evijärven ala-asteiden opettajat. Tutkimus on tulkinnallinen tapaustutkimus, jossa tärkeimpiä aineistonkeruumenetelmiä olivat havainnointi sekä keskustelut. Aineisto analysoitiin hermeneuttisesti.Tutkimustehtävät muotoutuivat tutkimusprosessin aikana seuraavanlaisiksi:1) Miten opetussuunnitelmatyö on organisoitu ja miten prosessi etenee?2) Millaisia ongelmia laadintatyössä ilmenee?3) Millaisia kokemuksia luokanopettajilla on laadintatyöstä, millaisia käsityksiä heillä on opetussuunnitelmasta ja sen laatimisen vaikutuksista tulevaan työhön?Laadinnan organisaatiomalliksi konstruoitiin tutkimuksessa ns. kolmihuippuinen malli. Johtoryhmä johti ja kehitti Akvaariohanketta Evijärvellä. Se oli muotoutunut edellisten kokeiluiden aikana. Johtoryhmä oli valinnut keskuudestaan pienemmän työryhmän laatimaan hankesuunnitelmaa sekä koululaitoksen toiminta-ajatusta. Opettajat olivat itse valinneet itsensä ainekohtaisiin opetussuunnitelmaryhmiin. Yhteiset kokoukset yhdistivät ryhmiä toisiinsa. Ryhmien välillä oli havaittavissa kuilu.Laadintaprosessissa voitiin erottaa kuusi eri vaihetta, joille kullekin löydettiin oma strateginen juonensa. Ensimmäinen vaihe oli demokraattinen liikkeellelähtö, joka perustui alkuinformaation jälkeen opettajien äänestystulokseen. Syitä myönteiseen päätökseen olivat mm. aikaisempien kokeiluiden hyödyntäminen sekä halu uudistaa ja uudistua. Odotus päästä työhön käsiksi leimasi syyslukukauden valmistavaa vaihetta. Kevätlukukauden alussa oli elävä vaihe, jolloin kaikki opettajat sekä vanhemmat nk. sidosryhmistä olivat jollakin tavoin laadintatyössä mukana. Kevätlukukauden puolivälissä tuli vaihe, jossa työ tuntui pysähtyvän uskon puutteen vuoksi ja työn jatkaminen päätettiin siirtää syksyyn. Opetushallituksen palaute ja koulutus kuitenkin virkistivät toimintaa, ja työ voitiin saattaa loppuun ns. ankkureiden loppukirissä toukokuussa, jolloin kiinnostuneimmat eri asteiden opettajat valmistivat opetussuunnitelman yhteisen osan ja aihekokonaisuudet sekä viimeistelivät ainekohtaiset osuudet. Kaikki opettajat perehdytettiin syyslukukauden vesoiltapäivänä opetussuunnitelman yhteiseen osaan, koska vain harvat olivat osallistuneet sen laatimiseen.Kiireinen aikataulu sekä perehdyttämisen ja koulutuksen puute olivat laadinnan keskeisimpiä ongelmia.Opettajat kokivat laadinnan rankaksi, mutta kannattavaksi. Heidän käsityksensä opetussuunnitelmasta vaihtelivat rationaalisesta uudelleenstrukturoivaan. Laadinnan vaikutus tulevaan työhön oli heidän mielestään paljolti riippuvainen valmiin oppimateriaalin saatavuudesta.Tutkimusmenetelmästä johtuen tutkimustuloksia ei sellaisinaan voida yleistää.Asiasanat: koulukokeilu, Evijärvi, kokeilukoulut, opetussuunnitelmat

Tallennettuna: