Haku

Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen miesopiskelijoiden minäkuva ja kasvatusasenteet

QR-koodi

Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen miesopiskelijoiden minäkuva ja kasvatusasenteet

Tässä tutkimuksessa tutkimme Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen miesopiskelijoiden minäkuvaa sekä sen osa-aluetta opiskeluminäkuvaa ja kasvatusasenteita.Tutkimuksen ongelmat ovat seuraavat:1. Millainen on Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen miesopiskelijoiden minäkuva sekä sen osa-alue opiskeluminäkuva?2. Tapahtuuko miesopiskelijoiden minäkuvassa muutoksia koulutuksen aikana?3. Millaisia ovat Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen miesopiskelijoiden kasvatusasenteet?4. Tapahtuuko miesopiskelijoiden kasvatusasenteissa muutoksia koulutuksen aikana?Tutkimuksen ongelmien vuoksi valitsimme koehenkilöiksi ensimmäisen, toisen, kolmannen ja neljännen vuosikurssin miesopiskelijat. Koehenkilöitä oli yhteensä 85. Miesopiskelijoiden minäkuvaa tutkimme avoimin kysymyksin kyselylomakkeella sekä haastatteluin. Kasvatusasenteita tutkimme lyhyiden ongelmatapausten avulla eli opiskelijat kertoivat, miten jatkaisivat annettuja tilanteita.Analysoimme vastaukset Coopersmithin (1967) ja Stjernbergin (1981) teorioiden pohjalta siten, että kävimme miesopiskelijoiden kertomukset itsestä läpi ja pyrimme löytämään sieltä kommentteja, jotka kuvasivat heidän suhtautumistaan itseensä sekä opiskeluun.Kasvatusasenteiden kyselylomakkeen käsittelyssä pohjasimme Hornin ja Morrisonin (1965) käyttämään viiteen faktoriin (traditionaalinen vs. moderni käsitys oppilaista, epäsuotuisa vs. suotuisa asenne oppilaisiin, rankaiseva vs. salliva oppilaiden käsittely, välinpitämätön vs. sensitiivinen asenne oppilaisiin ja antaa mennä -asenne vs. ohjaava asenne oppilaisiin).Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen miesopiskelijoiden minäkuva on hyvin positiivinen eli he luottivat omiin kykyihinsä. Opiskeluminäkuvan osalta voidaan sanoa, että pääasiassa miesopiskelijoilla on hyvin myönteinen suhtautuminen opiskeluun. Miesopiskelijoiden minäkuvan muutosten osalta näyttää siltä, että siinä ei tapahtunut ratkaisevia muutoksia.Opiskelijoiden kasvatusasenteet olivat myös hyvin samanlaisia eri vuosikurssien välillä, näin ollen muutoksia ei juuri tapahtunut. Opiskelijoilla oli hyvin suotuisat asenteet oppilaisiin. Heillä oli myös salliva, sensitiivinen ja ohjaava asenne oppilaisiin. Traditionaalisen asenteen omasi puolet ja modernin asenteen puolet opiskelijoista (poikkeuksena kolmannen vuosikurssin opiskelijat, jotka omasivat kaikki traditionaalisen asenteen).Asiasanat: opettajankoulutuslaitokset, Hämeenlinna, minäkuva, opiskelijat, miehet

Tallennettuna: