Haku

Laivan rakentaminen, telakkatyö

QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Uudenkaupungin museo

Laivan rakentaminen, telakkatyö

Lindblad Explorer -laivan kastetilaisuus Uudenkaupungin telakalla

dokumentaarinen

sisällön kuvaus: Uudenkaupungin Telakka Oy, M/S Lindblad Explorer -laivan rakentaminen 1969. Laivan vesillelaskutilaisuus 18.6.1969. Laivan kummina toimi rouva Sonja Lindblad, amerikkalaisen matkatoimiston (Lindblad Travel) omistajia.
Laiva on laskettu vesille, juhlaliputus, vieressä Telakan hinaaja Isaksson.

M/S Lindblad Explorer oli ensimmäinen Suomessa suunniteltu ja rakennettu risteilyalus ja sen tekeminen pienellä Uudenkaupungin Telakalla herätti suurta huomiota. Laiva valmistui ajallaan, nopealla aikataululla. Toimitusajaksi oli sovittu 14 kuukautta. Laivan pituus 73 metriä, leveys 14 metriä ja syväys 4,2, risteilynopeus 15 solmua. Oli ensimmäinen Antarktis-risteilyjä varten suunniteltu alus maailmassa. Oli teknisesti alansa huippua maailmassa.

Hyttipaikat 113 matkustajalle. Yleisissä tiloissa mm. ruokasali, salonki baareineen ja kirjastoineen, yhdistetty luento- ja elokuvasali, myymälä ja kampaamo. Erikoisuutena oli laivan mastossa ”märssykori”, tähystyskoppi maisemien tarkkailua varten. Aluksen suunnittelu tehtiin pääasiassa Uudessakaupugissa, osittain tanskalainen Knud Hansen. Laivan sisustuksen suunnittelivat insinööri Jan Linden ja unkarilaissyntyinen arkkitehti Pal Ivantso.

Laivan tilasi oslolainen A/S Explorer & Co. Varustamo oli vuokrannut laivan amerikkalaiselle Lindblad Travel matkatoimistolle. Hankkeen isänä oli menestynyt matkatoimistomies Lars-Eric Lindblad, jonka suunnitelmissa oli järjestää risteilyjä Antarktikselle, Amazon-joelle ym. eksoottisiin kohteisiin.

Vesillelasku 18.6.1969 oli suuri tapaus ja juhla. Laivan luovutus tilaajalle 10.12.1969. Explorer -nimisenä törmäsi jäävuoreen ja upposi marraskuussa 2007.

Tallennettuna: