Haku

Verovapaa matkailijamyynti erikoisliikkeen näkökulmasta

QR-koodi

Verovapaa matkailijamyynti erikoisliikkeen näkökulmasta

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää toimeksiantajayrityksen myyjien kokemuksia verovapaan matkailijamyynnin tekemisestä, siihen liittyvästä osaamisestaan ja kehittämismahdollisuuksista. Tutkimus on rajattu koskemaan neljää myymälää Länsi-Suomen alueella, joka ei yleisesti ottaen ole perinteisesti verovapaan matkailijamyynnin kärkialuetta. Opinnäytetyö koostuu kahdesta teoriaosiosta ja empiirisestä osiosta. Ensimmäisessä teorialuvussa käydään läpi yleisesti kansainvälisen kaupan verottomuuden perusteita sekä verovapaan matkailijamyynnin muotoja. Toisessa teorialuvussa paneudutaan tarkemmin verovapaan matkailijamyynnin tax free- ja invoice-menetelmiin ja näiden myyntiprosesseihin. Työn empiriaosuus toteutettiin verkkokyselynä alueen myyjille. Saadut vastaukset kartoittavat neljää osa-aluetta verovapaan matkailijamyynnin kokemuksista. Ensimmäinen kuvaa sitä, missä määrin myyntiä tehdään, toinen myyjien arvioita prosessien vaiheiden osaamisestaan, kolmas kokemuksia myyntiosaamisen merkityksestä ja mahdollisten puutteiden seurauksista ja neljäs saatua ohjeistusta ja lisäkoulutuksen tarvetta. Tutkimuksen tuloksista selviää, että verovapaa matkailijamyynti ei kuulu tutkimusalueen myymälöissä jokapäiväisiin työtehtäviin. Vastaajista vähän yli puolet on tehnyt tax free -ja reilu neljäsosa invoice-myyntiä. Myyjien verovapaan matkailijamyynnin hallinnan arvioissa on eroja. Matkailijamyynnin myyntimenetelmästä ja prosessin vaiheesta riippuen myyjistä 46 % - 88 % kokee hallinnan tuottavan vaikeuksia tai sen puuttuvan kokonaan. Suurin osa myyjistä ottaisi mielellään vastaan lisäperehdytystä verovapaasta matkailijamyynnistä.

Tallennettuna: