Haku

Johdon raportoinnin kehittäminen palvelupaketeiksi : Tilitoimisto X

QR-koodi

Johdon raportoinnin kehittäminen palvelupaketeiksi : Tilitoimisto X

Tilitoimistoilta vaaditaan enemmän neuvontaa sekä tulkitsemisapua, koska ala on automatisoitunut ja automatisointi jatkuu edelleen. Ei enää riitä, että lähetetään tarvittavat raportit asiakkaille, vaan he odottavat kirjanpitäjien tulkitsevan luvut heille tiivistetysti ja selkeästi esimerkiksi A4-kokoiselle paperille. Toimeksiantajayritys koki haluavansa kehittää palveluitaan palvelupaketeiksi, jotta voidaan vastata asiakkaiden tarpeisiin. Tämän opinnäytetyön avulla tutkitaan toimeksiantajayrityksen tarjoamaa nykyistä johdon raportoinnin palvelua. Lisäksi tutkitaan, että millaisia palvelupaketteja johdon raportoinnista voitaisiin luoda. Tutkimuksen avulla yritykselle luodaan ehdotus johdon raportoinnin palvelupaketeista. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen aihealue koskee palvelun tuotteistamista ja tietointensiivistä liiketoimintaa. Tärkeimpänä asiana siinä on huomata, kuinka tilitoimistojen liiketoimintaympäristö on muuttunut ja kuinka se vaikuttaa niiden toimintaansa. Tutkimuksen osalta tärkeää on myös teoriaosuuden toinen kappale, jossa käsitellään johdon raportointia, mitä se on ja mitä siinä tulee ottaa huomioon. Empiriaosuudessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kyselyn ja havainnoinnin avulla. Tutkimustuloksista selvisi, että asiakasyritysten johdon raportoinnin nykytila on hyvä ja työntekijät toimivat suhteellisen samalla tavalla. Kuitenkin eniten kehitettävää löytyi raporttien tulkinnan ja ohjaavan tiedon antamisessa asiakkaille. Tilitoimistojen liiketoimintaympäristön muuttuessa toimeksiantajayrityksen tulisi kiinnittää enemmän huomiota neuvontapalveluiden suuntaan. Työn toiminnallisena osuutena saatiin luotua kolme erilaista palvelupakettia, jotka ovat peruspaketti, havainnollistamispaketti ja omapaketti.

Tallennettuna: