Haku

Brändiopas : brändäys kauneudenhoitoalalla

QR-koodi

Brändiopas : brändäys kauneudenhoitoalalla

Brändit vetoavat asiakkaan tunteisiin ja tuottavat elämyksiä sekä unohtumattomia kokemuksia. Brändi on aineeton ulottuvuus, mielikuva, joka rakentuu asiakkaan mielessä. Brändi onkin hieman erilainen eri ihmiseltä kysyttäessä.

Tässä oppaassa käsiteltiin kauneudenhoitoalan yritys- ja henkilöbrändin rakentamisen vaiheita. Oppaassa käsiteltiin myös asiakaskokemuksen merkitystä menestyvän yritysbrändin rakentumisessa. Vaikka brändi termiä käytetään hyvin laajasti puhekielessä, se usein liitetään virheellisesti johonkin konkreettiseen asiaan. Brändi on yrityksen ja asiakkaan vuorovaikutuksesta syntynyt mielikuva.

Tässä työssä kerrottiin brändi-identiteetin, luotettavuuden ja arvojen merkityksestä brändin rakentumisen kannalta. Jotta brändi herättäisi asiakkaiden mielenkiinnon, brändin tulee olla laadukas ja erottua kilpailijoistaan. Työssä esiteltiin kilpailija- ja asiakasanalyysi, sekä analyysi omasta brändistä, joita kannattaa käyttää yritysbrändin rakentamista suunnitellessa.

Syvennyttyäni kauneudenhoitoalan toimijoihin ja lähdeaineistoon tulin siihen tulokseen, että brändäys on kauneudenhoitoalalla melko vieras käsite. Menestyneitä, brändättyjä kauneudenhoitoalan yrityksiä on Suomessa vain vähän. Brändäys sopii kauneudenhoitoalalle hyvin, sillä myös kauneudenhoitoala vetoaa asiakkaan tunteisiin. Kuten brändäys, kauneudenhoitoala rakentuu asiakaskokemuksen ympärille. Suhde asiakkaaseen on erittäin läheinen ja tunnepitoinen.

Tutkimustulokseni osoittivat, että kauneudenhoitoalan brändin on vastattava tai ylitettävä asiakkaan odotukset. Onnistunut asiakaskokemus mahdollistaa brändin menestyksen. Brändin on myös osattava viestiä kuluttajan kanssa ja yksipuhelevan mainonnan sijaan hakea vuorovaikutusta sekä dialogia.

Brändioppaan tarkoitus on auttaa kauneudenhoitoalan yrityksiä ja alan asiantuntijoita omaksumaan brändäys työvälineeksi. Brändäys on avain asiakaslähtöiseen ajatteluun, jossa haetaan asiakkaille ratkaisuja. Brändäys antaa merkittävän kilpailuedun, tuo tunnettuutta, uusia yhteistyökumppaneita ja asiakkaita. Brändäys on keino verkostoitua ja saavuttaa asiakasuskollisuutta.

Tallennettuna: