Haku

Raskaan liikenteen matka-aikaan vaikuttavat tekijät E18 tiellä

QR-koodi

Raskaan liikenteen matka-aikaan vaikuttavat tekijät E18 tiellä

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää raskaan liikenteen matka-aikaan vaikuttavia tekijöitä E18-tiellä. Työssä käsiteltiin tutkimusmateriaalia pullonkauloista ja ongelmista sekä taukopaikoista ja niiden vaikutuksista raskaaseen liikenteeseen, sekä sitä miten tilanne on kehittynyt vuosien saatossa ja mikä tilanne on tällä hetkellä.

Toimeksianto saatiin Baltic Loop - hankkeen vetäjiltä Turun ammattikorkeakoulusta. Turun ammattikorkeakoulu on hankkeen vastuutaho, joka vastaa Suomen osuudelta E18 tien tutkimuksesta ja kehitystyöstä, jonka tarkoituksena on lyhentää matka-aikaa ja polttoainekuluja kyseisellä tieosuudella.

Opinnäytetyössä on käytetty tutkimustuloksia, joita ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat tuottaneet projektimuotoisissa tutkimuksissa. Lisäksi suoritettiin kenttätutkimus henkilöautolla Turun satamasta Vantaalle jäljitellen raskaan liikenteen ajonopeuksia ja samalla tehtiin havaintoja myös taukopaikkojen saavutettavuudesta raskaan kaluston näkökulmasta. Lisäksi tietoa ja tutkimusdataa on saatu Itä-Suomen yliopiston tutkimuksesta, jossa tehtiin havainnointia päästöistä automaattitarkkailuvälineillä. Tietoa on saatu myös useilta muilta toimijoilta, kuten esimerkiksi Väylävirastolta ja laivayhtiöiltä. Tässä työssä sivutaan myös raskaan kaluston kuljettajia sitovia määräyksiä, jotka vaikuttavat työ- ja matka-aikaan, ja esitetään muutamia viivästymisistä aiheutuvia kustannuksia kuljetusliikkeille ja koko kuljetusketjulle. Taukopaikkojen sijainti, saavutettavuus ja infrastruktuuri ovat merkittäviä tekijöitä matka-aikojen muodostumisessa. Taukopaikat on luokiteltu palvelujen ja saavutettavuuden perusteella.

Tienrakennus- ja parantamiskohteet on myös esitelty kattavasti ja esimerkkeinä merkittävimmistä tai aloitettavista parantamiskohteina voidaan mainita Turun kehätien Kausela - Kirismäki - välin parantaminen ja Kehä III:n Askiston kohdan perusparannus, huomion arvoinen on myös kehätien Raision kohdan merkittävä hanke. Työssä pyritään tuomaan esille myös epäkohdat ja joitain konkreettisia parannusehdotuksia. Pullonkauloja ja ongelmia tunnistettiin useita ja eritasoisia. Suurimmat ongelmat havaittiin Turun seudulla ja pahimmat pullonkaulat pääkaupunkiseudulla, lähinnä Kehä III:n alueella tai sen välittömässä läheisyydessä.

Tallennettuna: