Haku

Erottuvan visuaalisen ilmeen suunnittelu kansanopistolle : case – Varsinais-Suomen Kansanopisto

QR-koodi

Erottuvan visuaalisen ilmeen suunnittelu kansanopistolle : case – Varsinais-Suomen Kansanopisto

Tämän opinnäytetyön aiheena on toimeksianto Varsinais-Suomen Kansanopistolta opiston visuaalisen ilmeen päivittämiseksi. Lisäksi tarkoituksena on taittaa opistolle uudella ilmeellä lukuvuosiesite.

Olen opintojeni alusta asti ollut kiinnostunut brändi- ja konseptisuunnittelusta. Yritys- ja tuotebrändien visuaalisia ilmeitä on tutkittu paljon ja niistä löytyy huimat määrät kirjallisuutta. Toisaalta, kansanopistojen brändejä ja visuaalisia ilmeitä ei ole juurikaan tutkittu, joten halusin lähteä tutkimaan tätä puuttuvaa tietoa asiakastyön kautta.

Teoriaosuudessa tavoitteenani on selvittää, voiko kansanopisto yritysten tavoin kehittää itsestään brändin, jonka visuaalinen ilme toimii erottautumiskeinona? Tutkin millaisia opistojen visuaaliset ilmeet ovat nykypäivänä ja miten kansanopistolle luodaan kilpailijoistaan erottuva visuaalinen ilme. Tähän vastatakseni tutkin visuaalisen ilmeen määritelmää ja sen rakennuspalikoita, logon osuutta visuaalisessa ilmeessä sekä määrittelen erottuvuuden käsitteen.

Toiminnallisessa osuudessa esittelen asiakastyön prosessia. Suunnittelen Varsinais-Suomen Kansanopistolle uuden logon ja määrittelen uuden visuaalisen ilmeen, jonka käyttöä ohjeistan tekemässäni graafisessa ohjeistuksessa. Ohjeiston pohjalta luon opistolle lukuvuosiesitteen, jota he pystyvät jakamaan kohderyhmilleen sekä digitaalisesti että printatussa muodossa.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on inspiroida muun muassa kansanopistoja ja muita oppilaitoksia sekä yrityksiä ja yrittäjiä pohtimaan huolellisesti suunnitellun visuaalisen ilmeen tärkeyttä ja sitä kautta kannustaa heitä kehittämään omia ilmeitään. Työ toimii tietolähteenä pääasiassa niille, joilla ei ole paljon tietotaitoa brändäyksestä ja visuaalisen ilmeen suunnittelusta.

Toimeksiannon tehtyäni ja opinnäytetyössäni tutkimani perusteella voin päätellä, että kansanopisto voi yritysten tavoin kehittää itsestään brändin. Erottuvan ja brändi-identiteetilleen uskollisen visuaalisen ilmeen voi luoda tekemällä rohkeita ja selkeästi erilaisia valintoja visuaalisessa ilmeessään, esimerkiksi värimaailman tai muotojen kautta.

The subject of this thesis is to update and redesign the visual identity of Varsinais-Suomen Kansanopisto, an adult education college located in Paimio, Finland. Another purpose of the redesign is to create a comprehensive college brochure.

Since the beginning of my studies I have been interested in brands and concept design. The visual identity of company and product brands have been the subject of research and there is a large amount of literature on the topic. However, brands of educational institutions and their visual identities have not been studied much, so I wanted to research this less known topic in my thesis.

In the theory section, I do research on whether an adult education college can create a brand of itself and create distinctive visual identity, like companies do. In order to answer this, I study and compare the visual appearance of adult education colleges today and the theory behind on how to create a visual identity.

I also study the definition of a visual distinctiveness and the role of a logo in the visual identity. Based on the theory, I design and introduce the new logo and define new visual guidelines. I also design and create a comprehensive college brochure, which can be distributed to target groups both digitally and in print.

One of the aims of this thesis is to inspire adult education colleges, other educational institutions, companies and entrepreneurs with little or no knowledge in the field of branding and visual design to design and create visual identity for their business.

Based on my assignment and research, I can conclude that an adult education college can create a brand of itself. A distinctive visual identity can be created by making bold and clearly different choices visually, for example through shapes and color scheme, while still being loyal to one’s brand identity.

Tallennettuna: