Haku

Asiakasvirtamittaus myynnin tukena

QR-koodi

Asiakasvirtamittaus myynnin tukena

Osastoilla on sekä hyviä, että huonoja myyntipaikkoja. Myyntipaikat ovat tärkeässä roolissa osaston kannattavuuden kannalta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on asiakasvirtamittauksen avulla löytää osaston kylmät ja kuumat alueet yritys X:n myymälässä. Tutkimuksen pohjalta tavoitteena on laatia suunnitelma kylmien alueiden ongelmakohdista ja löytää ratkaisu niihin.

Opinnäytteen teoriaosuudessa keskitytään visuaaliseen myyntityöhön ja myynninedistämiseen. Näiden teorioiden avulla tekijä pyrkii löytämään konkreettisia ideoita siihen, mitä osastolla voidaan tehdä, jotta kylmät alueet herättäisivät asiakkaiden huomion. Tutkimusosuus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja siinä käytetään apuna osaston pohjapiirustusta. Tutkimuksessa seurataan eri asiakasryhmien reittiä osastolla.

Tutkimuksen tuloksia analysoidaan pohjapiirustusten avulla. Tämän jälkeen tehdään johtopäätökset ja nähdään, mitkä alueet jäävät osastolla kylmiksi ja mitkä alueet ovat kuumia alueita. Kylmiä alueita ovat asiakkaan selän taakse jäävät alueet sekä kulkureitin ulkopuolella sijaitsevat myyntipaikat. Kuumia paikkoja ovat käytävän varsi ja hyllyjen päädyt.

Osaston tulee huomioida myyntipaikkojen ja esillepanon merkitys myyntityössä. Hyvällä esillepanolla voidaan saada tuote myymään itse itsensä. Hyville myyntipaikoille osaston tulisi asettaa tuotteita, jotka ovat hyväkatteisia sekä tuotteita, joita osasto haluaa myydä. Tällä tavalla saadaan parannettua osaston kannattavuutta.

Tallennettuna: