Haku

Arkkitehtuuri peliteollisuudessa

QR-koodi

Arkkitehtuuri peliteollisuudessa

Arkkitehtuurisuunnittelun vaihtuessa teknologia painotteisemmaksi on hyvä alkaa pohtia, olisiko arkkitehtuurilla opittavaa peliteollisuudesta. Peliteollisuus on ala, joka käyttää samoja tekniikoita ja ohjelmistoja, mutta on teknologialtaan paljon kehittyneempää. Opinnäytetyöni tavoitteena on tutkia arkkitehtuurin eroja oikean maailman ja virtuaalisen maailman välillä, ja molempien alojen kehitys tarvetta saman asian tavoittelussa.

Opinnäytetyöhön kokosin tietoa erilaisten medioiden, kirjallisuuden, haastattelujen ja kyselyjen avulla. Näiden tietojen avulla sain kerättyä näkökulmat molemmilta aloilta ja mielipiteen toista alaa kohden. Tutkin alojen yhteneväisyyksiä, työtehtäviä ja työmenetelmiä.

Opinnäytetyön avulla selvisi paljon yhteneväisyyksiä alojen välillä. Arkkitehtonisella suunnittelulla oli samat tavoitteet tuottaa ihmisen tarpeenmukaiseen käyttöön mahdollisimman mielenkiintoista ja miellyttävää tilaa. Arkkitehtuurin ja peliteollisuuden välillä tuntui olevan myös hyvin samanlaisia ohjelmistoja ja työmenetelmiä.

Opinnäytetyössäni kävi myös ilmi, että kyseisillä aloilla on paljon tiedon puutteita. Ei oltu tietoisia siitä, mitä asioita toinen on koulutettu tekemään. Johtuen monesti ennakkoluuloista ja kokemattomuudesta toisen alan työntekijöiden työtehtävien kanssa.

Tallennettuna: