Haku

Vesilaitoksen tiedottamisen ja viestinnän kehittäminen

QR-koodi

Vesilaitoksen tiedottamisen ja viestinnän kehittäminen

Opinnäytetyön taustalla oli Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalveluiden ympäristöterveydenhuollon valvontatyössä havaittu kehittämistarve vesilaitoksen tiedottamisessa sekä haaste kyseisen ympäristöterveydenhuollon valvontayksikön viestinnän kehittämisessä. Opinnäytetyön tutkimusongelmina olivat, että tieto veden laadusta välittyy puutteellisesti veden käyttäjille sekä se, että käyttäjien riittävien yhteystietojen puutteellisuuden vuoksi tiedonkulku häiriötilanteissa on liian hidasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Ikaalisten Vesi Oy:n asiakastiedotusta veden laadun tiedottamisen osalta sekä Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalveluiden ympäristöterveydenhuollon viestintäjärjestelmää vesihuollon häiriötilanteiden osalta. Samalla kerättiin tietoa muille vesilaitoksille viestinnästä, tiedottamisesta sekä erilaisista käytössä olevista viestintäjärjestelmistä. Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä kaksi kyselytutkimusta Ikaalisten Vesi Oy:n asiakkaille veden laadun tiedottamista koskien sekä haastattelututkimus kahdelle muulle ympäristöterveydenhuollon yksikön edustajalle sekä kahdelle muulle vesilaitoksen edustajalle koskien vesiepidemiatilanteiden tiedottamista.

Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen sekä laadullista että määrällistä tutkimusotetta tapaustutkimuksen menetelmällä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä olivat lomakekysely, sähköinen kysely sekä haastattelut. Tutkimukseen osallistui ensimmäisen kyselytutkimuksen osalta 659 vastaajaa, toisen kyselytutkimuksen osalta 191 vastaajaa sekä haastattelututkimukseen osallistui neljän eri organisaation edustajista yhteensä viisi henkilöä. Kyselytutkimusten tuloksia käsiteltiin Excel -ohjelman avulla, ja tulokset esitettiin kuvioina. Kyselyiden avoimien vastausten tulokset esiteltiin sellaisenaan työssä. Haastattelujen tulokset analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä. Haastattelujen tuloksista otettiin suoria lainauksia työhön.

Kyselytutkimuksen tulokset vahvistavat vesilaitoksen käsitystä veden käyttäjien tarvitsemasta tiedosta sekä tiedottamisen ja viestinnän tiheydestä. Kyselytutkimus mahdollistaa ajantasaisten asiakastietojen keräämisen aloittamisen. Haastattelututkimuksen osuus ohjaa yksiköitä suunnittelemaan viestintää ja tiedottamista ennakolta sekä kannustaa valmiiden tiedotepohjien laadintaan sekä organisaatioiden yhteistyön kehittämiseen. Saadut tulokset antavat suuntaa vesilaitoksen viestintäjärjestelmän kehittämiselle sekä ympäristöterveydenhuollon viestinnän kehittämiselle.

Tallennettuna: