Haku

Kylpylä X: n kilpailukyvyn parantaminen

QR-koodi

Kylpylä X: n kilpailukyvyn parantaminen

Opinnäytetyöni tarkastelee kylpylä X:n, (käytetään jatkossa nimeä kylpylä) liiketoiminnan kehittämistä. Tarkoituksena on selvittää nykyisen toiminnan rakenne ja sen kehittämisosa-alueet mahdollisimman kattavasti. Tärkeimpien avainlukujen kautta saadaan monipuolinen kuva yrityksen tämän hetkisestä liiketoiminnasta, sen vahvuuksista, heikkouksista ja mahdollisuuksista. Työn tarkoitus ja samalla myös tavoite on löytää kylpylälle kehittämisideoita kävijämäärien ja myynnin lisäämiseksi, sekä saada aikaan toiminnan tehostamista parantaen yrityksen kilpailukykyä.

Työn teoriaosuus rakentuu kilpailukykyyn, sen määrittämiseen ja kehittämiseen liittyviin kirjallisiin sekä elektronisiin lähteisiin. Teoriaosuudessa käsitellään liiketoiminnan kehittämistä ja johtamista, asiakaslähtöistä palvelumuotoilua, sekä valmentavaa johtajuutta. Työn teoriaosuus sisältää myös benchmarking-menetelmän.

Tämän työn tutkimus, eli empiirinen osuus on asiakaskysely, joka toteutettiin kylpylän eri asiakaskohderyhmille. Kysely toteutettiin keväällä 2017 ja sen tarkoitus oli käsitellä kylpylän liiketoiminnan kehittämistä. Tutkimustuloksista saatiin arvokasta tietoa, joka toimii osana kehityssuunnitelmaa kylpylän liiketoiminnan ja kilpailukyvyn parantamiseksi lähitulevaisuudessa.

Tutkimuksen tulokset sekä nykytilan analysointi osoittavat, että nykytilassa on paljon potentiaalia liiketoiminnan kehittämiseen sekä korjattavia asioita parantamaan kannattavuutta. Opinnäytetyön pohjalta oli mahdollista muodostaa selkeitä kehitysideoita liiketoiminnan kehittämiseen. Tutkimustulokset antoivat myös aihetta jatkotutkimuksille.

Tallennettuna: