Haku

Työhyvinvoinnin havaitseminen ja kehittäminen elintarviketukun varastotyöntekijöiden keskuudessa

QR-koodi

Työhyvinvoinnin havaitseminen ja kehittäminen elintarviketukun varastotyöntekijöiden keskuudessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata elintarviketukun varastotyöntekijöiden käsitystä ja tietoutta työhyvinvoinnistaan ja hyvinvoinnista käsitteenä. Tutkimuksen tavoitteena on myös kehittää saatujen vastauksien pohjalta työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Tavoitteena oli kerätä työntekijöiden henkilökohtaisia näkemyksiä työhyvinvoinnista käsitteenä ja miten se toteutuu työpaikalla sekä miten yritys tukee työntekijöidensä työhyvinvointia, niin fyysisellä kuin henkisellä tasolla. Tutkimuksen taustalla on myös teoriapohja, joka avaa lukijalle tutkimuksessa esiintyviä teemoja. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja haastattelussa on käytetty puolistrukturoitua kysymyksiä. Puolistrukturoidussa haastattelussa työntekijöille esitettiin täysin samat kysymykset, joiden järjestys kuitenkin saattoi vaihdella riippuen haastattelun etenemisestä. Työntekijöitä yrityksen varastossa toimi haastattelu hetkellä kymmenen ja haastattelut tehtiin kasvokkain henkilökohtaisesti. Tuloksista käy ilmi, että työntekijät tunnistavat työhyvinvoinnin käsitteitä puutteellisesti eikä yrityksessä ole tuotu sitä riittävästi esiin. Tuloksista voidaan päätellä myös, että yritys tarjoaa mahdollisuuksia kehittää fyysistä työhyvinvointiaan, mutta henkisestä työhyvinvoinnista ei pidetä huolta juuri lainkaan. Kaikki työntekijät kertoivat useasti, että etenkin yrityksen kommunikaation vaillinaisuus on saanut aikaan työyhteisön jakautumista. Tämä on hankaloittanut työyhteisön henkistä jaksamista. Työntekijät kokivat, että eri vuoroissa työskentelevien kollegoiden kanssa olisi suuri vaikutus ilmapiirin parantamiseen. Työntekijät olivat kuitenkin kiitollisia yrityksen tarjoamista palveluista, jotka ovat omiaan parantamaan fyysistä työhyvinvointia. Työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen vaikuttivat vastaajien mukaan monet asiat. Kuitenkin työssä jaksamista kuluttavimpana elementtinä koettiin kommunikaation puuttuminen. Työhyvinvointia tukeviksi asioiksi määriteltiin uimahalli ja kuntosalin mahdollisuus. Johtopäätöksenä voidaan päätellä, että yrityksen sisäisessä kommunikaatiossa on merkittäviä puutteita, mutta yhteisö on kuitenkin kiitollinen fyysisen työhyvinvoinnin huomioimisesta.

Tallennettuna: