Haku

Facebook markkinointiviestinnän välineenä

QR-koodi

Facebook markkinointiviestinnän välineenä

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko Facebook tuttu Pirkanmaalla toimivil-le kello- ja kultasepänliikkeille ja onko sitä käytetty yrityksen markkinoinnissa. Toi-meksiantaja Medialuotsi Oy halusi saada selville, miten Facebookia on hyödynnet-ty markkinoinnissa ja minkälaista hyötyä siitä on saatu. Työn toivottiin myös anta-van vastauksia yritysten tulevaisuuden suunnitelmista koskien Facebookia. Lisäksi toivottiin opinnäytetyön vastaavan siihen, onko yrityksillä jotain negatiivisia koke-muksia liittyen Facebookiin ja markkinointiin Facebookissa. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tut-kimukseen valittiin sattumanvaraisesti 10 yritystä, joita haastateltiin puhelimitse alkuvuodesta 2011. Tutkimuksen vastaukset käsiteltiin nimettömänä. Tutkimuksesta selvisi, että vain murto-osa Pirkanmaalla toimivista kello- ja kul-tasepänliikkeistä on hyödyntänyt Facebookia markkinoinnissaan. Facebookia ei oltu yhdistetty yritysten muuhun markkinointiviestintään juuri mitenkään, vaan Fa-cebookia pidettiin ikään kuin erillisenä kenttänä. Vaikka tutkimusta suunniteltaessa ei pidetty merkittävänä tekijänä yritysten päättävien henkilöiden ikää, kävi tutki-muksesta selväksi, että nuoremman sukupolven ihmiset näkivät Facebookin huo-mattavasti positiivisemmassa valossa kuin iäkkäämmät kollegansa.

Tallennettuna: