Haku

Kuortaneen kotihoidon laadun arviointia : Vanhusasiakkaiden kuvaamana ja hoito- ja palvelusuunnitelmia havainnoimalla

QR-koodi

Kuortaneen kotihoidon laadun arviointia : Vanhusasiakkaiden kuvaamana ja hoito- ja palvelusuunnitelmia havainnoimalla

Kotihoidon toiminta on olemassa asiakkaita varten, jonka takia asiakkaat ovat arvioinnin keskiössä. On tärkeää saada tietoa yksittäisen asiakkaan kotihoidon tarvevastaavuudesta, vaikutuksista sekä asiakkaan ja hoitotyöntekijän välisestä vuorovaikutuksesta. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Kuortaneen kotihoidon vanhusasiakkaiden kokemuksia palvelun laadusta ja lisäksi havainnoida heidän hoito- ja palvelusuunnitelmiensa sisältöä.

Käytin opinnäytetyössäni laadullista tutkimusmenetelmää. Keräsin tutkimusaineiston haastattelemalla kolmea (3) kotihoidon asiakasta. Haastattelut tein puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Lisäaineistoa sain havainnoimalla haastateltujen hoito- ja palvelusuunnitelmia tekemäni taulukon avulla. Laadin havainnoin-titaulukon hoito- ja palvelusuunnitelman teorian mukaan. Keräämäni aineistoa käsittelin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tutkimustuloksista selvisi, että Kuortaneen kotihoidon vanhusasiakkaat kokevat kotihoidon toiminnan hyvänä. Haastattelemani kotihoidon asiakkaat kokevat henkilökunnan toiminnan moitteettomana, eivätkä he osanneet tuoda esille kehittämisaiheita. Vanhukset kokivat, että heistä välitetään aidosti. Hoito- ja palvelusuunnitelmia havainnoimalla tulin siihen lopputulokseen, että niissä on puutteita. Hoito- ja palvelusuunnitelmat pitäisi tehdä asiakaslähtöisemmin. Hoito- ja palvelusuunnitelmat vaikuttivat siltä, että ne eivät ohjaa hoitotyöntekijöitä arjen työssä.

Tallennettuna: