Haku

Radiografiatyön prosessi sepelvaltimoiden angiografiatutkimuksessa: video-oppimateriaalia Savonia -ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille

QR-koodi

Radiografiatyön prosessi sepelvaltimoiden angiografiatutkimuksessa: video-oppimateriaalia Savonia -ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille

Sepelvaltimotauti on hyvin yleinen Suomessa, sillä se on kuolinsyynä noin viidesosalla suomalaisista. Sepelvaltimoihin tehdään angiografiatutkimus, mikäli siellä epäillään olevan ahtaumaa. Sepelvaltimoiden angiografiatutkimuksia tehdään Suomessa vuosittain noin 24 800 kappaletta. Angiografiatutkimuksissa radiografiatyön prosessi kuvaa tutkimuksen toteutusta kokonaisuudessaan. Radiografiatyön prosessi sisältää suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheet. Suunnitteluvaiheessa tehdään kaikki valmistelutyöt, toteutusvaiheessa toteutetaan itse tutkimus ja arviointivaihe sisältää jälkihoidon, kirjaamisen ja tilojen siistimisen.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa video-oppimateriaalia röntgenhoitajaopiskelijoille radiografiatyön prosessista sepelvaltimoiden angiografiatutkimuksessa. Video toteutettiin röntgenhoitajien työnkuvan näkökulmasta. Tuotoksen tavoitteena oli kehittää röntgenhoitajaopiskelijoiden opetusta. Video-oppimateriaali toimii opettajan suullisen opetuksen tukena ja antaa lisätietoa sepelvaltimoiden angiografiatutkimuksen vaiheista ja auttaa heitä valmistautumaan paremmin käytännön harjoitteluun. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Työn tilaajana oli Savonia -ammattikorkeakoulu Terveysala Kuopio Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma.

Ennen videon tekoa kokosimme teoreettisen viitekehyksen angiografiatutkimuksen toteutuksesta ja videoiden teosta. Teoriatiedon pohjalta käsikirjoitimme videon. Painotimme sen sisällössä Savonian Läpivalaisu -kurssin teoriatietoja, jotta video ja teoriatieto olisivat yhteneväiset ja näin täydentäisivät toisiaan oppimateriaaleina. Videomateriaali kuvattiin syyskuussa 2020. Saimme KYSin radiologian angiografiayksikön tilat käyttöömme videon kuvausta varten. Videota editoidessa kuvamateriaali leikattiin ja siihen lisättiin tekstit sekä taustamusiikki. Tuotos luovutettiin lopulta Savonia -ammattikorkeakoulun käyttöön marraskuussa 2020.

Video-oppimateriaali tukee teoriaopintoja ja havainnollistaa niitä käytännössä. Se mahdollistaa opiskelijoille itsenäisen opiskelun missä ja milloin vain. Jatkokehittämisideana voisi tehdä videon jostain sepelvaltimoihin kohdistettavasta toimenpiteestä, kuten pallolaajennuksesta tai porauksesta, ja sen toteutuksesta. Lisäksi videolla voisi esitellä niihin käytettävät välineet. Videot tukisivat ja täydentäisivät toisiaan opetusmateriaaleina.

Coronary heart disease is very common in Finland as it is the cause of deaths for approximately on fifth of Finns. Angiography is performed on the coronary arteries if stenosis is suspected. Roughly 24 800 coronary angiography examinations are performed in Finland every year. In angiography examinations, the work process of radiography describes the implementation of the examination as a whole. The work process of radiography includes the planning, implementation and evaluation phase. All preparations are made in the planning phase, examination is carried out in the implementation phase and the evaluation phase includes aftercare, documentation and cleaning of the operation room.

The purpose of this thesis was to produce video for radiographer students to learn about the work process of radiography in angiography of the coronary arteries. The video was produced from the point view of the radiographers. The aim of the video was to develop the teaching of the radiographer students. The video supports the verbal teaching and gives more information about the phases in angiography of the coronary arteries. It also helps students to prepare for the practical training. The thesis was implemented as a development work. The client organisation of the work was Savonia University of Applied Sciences, Health Care, Kuopio, Radio-grapher degree programme.

Before making the video, a theoretical framework was compiled about how to carry out an angiography examination and how to make videos. Based on the theoretical information, a script for the video was drafted. The content of the video emphasizes the theoretical information provided by the Savonia fluoroscopy course, so that the video and the theoretical information would be consistent and thus complement each other as learning materials. The video was filmed in September 2020.

The facilities of the radiology angiography unit of KYS were used when recording the video. When editing the video, the footage was edited and subtitles and background music were added. In November 2020 the output was given to the use for Savonia University of Applied Sciences. The video material supports theoretical studies and demonstrates them in practice. It allows students to study independently anywhere, anytime. As an idea for further development, a video could be made of some procedure targeting the coronary arteries, such as balloon dilatation or drilling, and its implementation. In addition, the video could introduce the tools used for them. The videos would support and complement each other as teaching materials.

Tallennettuna: