Haku

Uuden tuotteen lanseerausprosessi : Turvallisuusalan tuotteen lanseeraaminen

QR-koodi

Uuden tuotteen lanseerausprosessi : Turvallisuusalan tuotteen lanseeraaminen

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää uuden tuotteen kysyntää ja tunnettavuutta turvallisuusalalla. Tuotelanseerausprosessin avulla yritys kykenee verkostoitumaan ja löytämään jakelukanavia uudel-le tuotteellensa. Tuotelanseeraus on prosessi, jossa keskitytään uuden tuotteen tai keksinnön mark-kinointisuunnitelmaan, tuotemarkkinointiin ja lanseerausprosessiin, joiden avulla tuote saadaan markkinoille lanseerattua onnistuneesti.

Toimeksiantajana toimi kuopiolainen IT-alan yritys, joka haluaa pysyä tuntemattomana uuden tuot-teensa vuoksi. Toimeksianto tuli yritykseltä ja tarkoituksena oli selvittää markkinoiden tilanne mur-tohälytinjärjestelmien osalta. Samalla oli tarkoitus tutkia Blaupunkt nimisen tuotemerkin kysyntää ja tunnettavuutta.

Opinnäytetyössä on kaksi erillistä teoriaosuutta. Alustavana teoriaosuutena on turva-ala tuotteiden turvallisuusbisnes. Teoriaosuuden keskeisimpiä teemoja ovat turvallisuuden määrittäminen, turvalli-suusmarkkinat ja turvatuotteiden kaupallistaminen. Pääteoriaosuutena on tuotelanseeraus ja sen lä-pivienti prosessina. Tärkeimpinä teemoina ovat uuden tuotteen lanseerausprosessi ja sen työvaiheet, lanseerauksen jälkimarkkinointivaiheet sekä asiakaspalaute.

Opinnäytetyössä suoritettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tur-vamarkkinoita sekä turva-ala laitteiden ja varusteiden kysyntää ja markkinatilannetta. Tutkimus lä-hetettiin 200 turvallisuusalan tai turva-alan tuotteita myyville yritykselle satunnaisotantaa käyttäen. Kysely tehtiin sähköisesti ja kysymykset olivat strukturoituja, joissa oli annettuna vastausvaihtoeh-dot. Kyselylomakkeessa oli myös avoimia, puolistrukturoituja kysymyksiä.

Tutkimuksessa selvisi Blaupunkt-tuotemerkin vähäinen tunnettavuus alan markkinoilla. Turva-alan tuotteiden myynnissä oli havaittu vähäisiä kysynnän muutoksia ja yrityksien välillä oli suuria eroja tuotevalikoimien osalta. Hinnoittelupolitiikassa oli eroavaisuuksia murtohälytinjärjestelmien osalta. Yritykset myös kaipasivat lisäpalveluita uuden tuotteen rinnalle. Tutkimuksen mukaan, murtohälyt-injärjestelmissä arvostettiin eniten laadullisuutta.

Tallennettuna: