Haku

Verkko-opetusmenetelmät

QR-koodi

Verkko-opetusmenetelmät

Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) Suomessa yleisemmin käyttämiä verkko-opetusmenetelmiä. Onko verkkoopetusmenetelmistä hyötyä ja miten? Minkälainen historia verkko-opetuksella on ja milloin verkko-opetus Suomessa aloitettiin? Tutkin verkko-opetusympäristöjä, kuten WebCT, Virtuaalia LotusNotes, R5, Claroline ja Moodle. Näitä kaikkia on käytetty Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Osa näistä on jo poistunut Satakunnan ammattikorkeakoulun aktiivisesta käytöstä. Yleisimmin Satakunnan ammattikorkeakoulussa käytetyistä verkko-opetusmenetelmistä tutkin seuraavia asioita: Mikä on niiden tekninen toteutus? Mitä tietokantaa kyseiset ohjelmat käyttävät? Mitkä ovat laitteisto- ja käyttöjärjestelmävaatimukset? Minkälaisia käyttömenetelmiä / pedagogiikkaa kyseiset ohjelmat käyttävät? Käytetäänkö niitä lähiopetuksen tukena ja/tai itsenäisenä etäkurssina ja miten materiaalin jako tapahtuu? Oman opiskelukokemukseni ja tutkimukseni pohjalta, sekä eri alojen ammattikorkeakouluopiskelijoita ja opettajia haastattelemalla totesin verkko-opetuksen soveltuvan kaikkiin aineisiin, joko osana opetusta tai kokonaan verkko-opetuksena tapahtuvaksi. Tämän tutkimuksen avulla koetin myös selvittää verkko-opetus -menetelmien nykytilannetta Satakunnan ammattikorkeakoulussa, sekä miten verkko-opetusta voisi mahdollisesti parantaa.

Tallennettuna: