Haku

Kuljetusohjauskeskus linkkinä ulkoisten ja sisäisten asiakkaiden välillä - Tietovirtojen hallinta ja kehittäminen

QR-koodi

Kuljetusohjauskeskus linkkinä ulkoisten ja sisäisten asiakkaiden välillä - Tietovirtojen hallinta ja kehittäminen

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tilaajayritys Yara Suomi Oy Uudenkaupungin tehtaan palveluksessa toimivaa kuljetusohjauskeskusta ja sen tietovirtojen hallintaa sisäisiin ja ulkoisiin asiakkaisiin. Opinnäytetyössä selvitettiin myös kuljetusohjauskeskuksen toimintoja sekä toimintatapoja. Tutkimuksessa käytettiin niin kvalitatiivista kuin myös kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, joiden avulla saatiin paras mahdollinen lähestymistapa eri kohteisiin ja asioihin.

Tämän työn teoriassa käytiin läpi tilaajayritystä, toimitusketjuja ja toimitusketjun hallintaa. Teoriassa keskityttiin kehittämiseen, prosesseihin, tietovirtoihin ja tietovirrassa käytettäviin järjestelmiin, joita yritykset käyttävät. Lisäksi teoriassa kerrottiin yritysten sidosryhmistä eli asiakkaista sekä arvoketjuajattelusta.

Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytettiin kahta eri tutkimustapaa parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Kuljetusohjauskeskusta käsittelevä tieto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin esimiestä niin kuljetusohjauskeskuksesta kuin myös tilaajayrityksestä. Haastatteluista saatujen tulosten ja teorian pohjalta lähdettiin rakentamaan kyselyä. Kyselyllä kerättiin tietoa eri asiakkailta liittyen kuljetusohjauskeskuksen tietovirtojen hallintaan sekä kehittämiseen. Kysely lähetettiin tarkasti valituille 87 henkilölle tai yritykselle, näistä 28 vastasi siihen. Näin ollen vastausprosentiksi muodostui 32 %. Tuloksista selvisi todella paljon oleellista tietoa kuljetusohjauskeskuksen toiminnasta ja toimintatavoista. Lisäksi saatiin runsaasti tietoa tietovirtojen toimivuudesta ja käytöstä sekä kehitysideoita tulevaisuuteen. Viimeisenä esitettiin suosituksia kehitysmahdollisuuksista ja ongelmakohdista.

Tallennettuna: