Haku

Kerhotoiminnan maskottien graafinen suunnittelu alakouluikäisille

QR-koodi

Kerhotoiminnan maskottien graafinen suunnittelu alakouluikäisille

Tämä työ käsittelee erilaisten maskottien ja hahmojen graafista suunnittelua alakoulun kerhotoi-minnalle. Olen jo hieman perehtynyt tähän ideaan ollessani harjoittelussa School of Gamingille, joka järjestää pelikerhoja alakoululaisille. Tehtävänäni oli suunnitella hahmoja ja logoja yhtiön kerhotoiminnalle. Työn tarkoituksena olisi luoda ohjekirja graafiselle suunnittelulle, mikä sopisi lapsille mahdollisimman hyvin. Työ on laadullinen ja toiminnallinen.

Lapset kiinnittävät huomiota väreihin. Pojat suosivat räikeän keltaista, sinistä ja punaista sekä vaaleankeltaista, -vihreää ja –violettia. Tytöt sen sijaan pitävät haaleanpunaisesta ja –sinisestä sekä vaaleankeltaisesta, -vihreästä ja –violetista myös. Ruskeat ja harmaat värit ovat kaikkein vähiten suosiossa. Lapset muistavat asioita paremmin, jos käytetään värejä, joista he pitävät.

Lapset suosivat eläinhahmoja, jotka ovat hyvin värikkäitä ja tarkoin kuvailtu. Hyvin dynaamiset hahmot ja koomisesti erottuvat kehonosat (esim. korvat, hammas) ovat lapsille mieleen, kun taas värittömät, hitaat hahmot eivät miellytä lapsia.

Tutkimuksestani lopulta ilmeni, että teoriapohjani lasten värimieltymyksistä ja muodoista piti suu-rimmaksi osaksi paikkansa. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa osa lapsista käytti kirkkaita värejä, mutta suurin osa jätti värittämättä tai käytti ruskeaa tai harmaata. Toisessa osassa lapset olivat kiinnostuneita yksityiskohdista ja teknologiasta, mikä vaikutti heidän lempimaskottinsa valintaan.

Työn tuloksena on ohjekirja lapsille mieluisan maskotin luonnille hyvän maun rajoissa, mikä olikin tarkoitus.

Tallennettuna: