Haku

Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen

QR-koodi

Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen

Tämä opinnäytetyö tehtiin Laivaradiohuolto Oy:lle. Työssä alettiin kehittämään ISO 9001 -standardin mukaista laadunhallintajärjestelmää maanmittauslaitteiden parissa toimivalle yritykselle. Työn tavoitteeksi asetettiin pohjustaa nykytilaa tukeva pohja laadunhallintajärjestelmälle ja luoda tarvittavat dokumentit, joita toimeksiantajayritys voi tulevaisuudessa kehittää tarpeen mukaan pidemmälle.

Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään laadun määritelmää, laadun erilaisia näkökulmia ja laadun merkitystä osana yrityksen toimintaa. Näiden aiheiden jälkeen työssä tarkastellaan laadunhallintajärjestelmiin liittyvää teoriaa niin rakenteen kuin standardin määrittämien vaatimusten näkökannalta. Teoriaosassa tutustutaan myös tarkemmin ISO 9000 -standardisarjan ISO 9000- ja ISO 9001 -standardeihin. Näiden aihealueiden jälkeen opinnäytetyö keskittyy Laivaradiohuolto Oy:n laadunhallintajärjestelmän kehittämiseen.

Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen aloitettiin tutustumalla yritykseen ja sen jokapäiväiseen toimintaan. Järjestelmän kehittämisessä apuna käytettiin ISO 9000 -standardisarjaa ja muuta tarjolla olevaa kirjallisuutta, josta on hyötyä järjestelmän kehittämisessä. ISO 9001 -standardi määrittää vaatimukset laadunhallintajärjestelmälle, ja sen pohjalta yrityksen laadunhallintajärjestelmää alettiin kehittämään. Järjestelmä rajattiin kattamaan lasermittalaitteisiin liittyvät toimet. Rajauksen jälkeen suunniteltiin rakenne laadunhallintajärjestelmälle yhdessä Laivaradiohuollon toimitusjohtajan kanssa ja alettiin kehittämään tarvittavia dokumentteja järjestelmää varten. Nämä dokumentit tukevat yrityksen toimintaa nykytilassa ja antavat hyvän pohjan järjestelmän jatkokehitykselle.

Työn tuloksena saatiin kehitettyä ISO 9001 -standardin pohjalta runko laadunhallintajärjestelmälle. Yritykselle luotiin laatukäsikirja, joka kattaa suuren osan standardin asettamista vaatimuksista. Työn aikana luotiin myös työ- ja toimintaohjeita sekä asiakastyytyväisyyskysely. Yrityksen täytyy tulevaisuudessa jatkaa laadunhallintajärjestelmän kehittämistä laatukäsikirjan ja muiden toiminnanpuutosten osalta, jos järjestelmälle joskus halutaan hakea sertifiointia.

Tallennettuna: