Haku

Työ- ja koulumatkaliikkumisen kehittäminen Oulun seudun ammattikorkeakoulun Luonnonvara-alan yksikössä

QR-koodi

Työ- ja koulumatkaliikkumisen kehittäminen Oulun seudun ammattikorkeakoulun Luonnonvara-alan yksikössä

Valtakunnallisen henkilöliikennetutkimuksen mukaan huomattava osa työ- ja koulumatkoista kuljettiin Suomessa vuosina 2004–2005 henkilöautolla. Suurin osa tieliikenteestä syntyvistä kasvihuonekaasupäästöistä johtuu henkilöautoilusta, joten päästöjen vähentämisessä tulisi huomion kiinnittyä etupäässä henkilöautoiluun. Jos kasvihuonekaasupäästöjen määrää saataisiin riittävästi alenemaan, hidastaisi se ilmaston lämpenemistä. Suomessa ilmaston lämpenemisen seurauksena on muun muassa lumipeiteajan lyheneminen, jolla on vaikutusta esimerkiksi eliöiden talvehtimisen onnistumisen heikkenemiseen.

Tämän työn tarkoituksena oli selvittää Oulun seudun ammattikorkeakoulun Luonnonvara-alan yksikön (Luova) henkilöstön ja opiskelijoiden työ- ja koulumatkaliikkumista. Selvitys toteutettiin sähköisellä kyselyllä maaliskuussa 2011. Työn toimeksiantajana oli Oulun seudun ammattikorkeakoulun ympäristötoiminnan kehittämishanke.

Kyselyn tulosten perusteella opiskelijat liikkuivat eniten julkisella kulkuvälineellä, ja henkilöstö yksin omalla autolla. Sekä henkilöstön että opiskelijoiden kulkutapaan vaikuttaa eniten julkisen kulkuvälineen reitin ja aikataulun sopivuus työ- tai koulumatkalle. Sama asia oli tärkein myös liikkumisen muuttamisessa ympäristöystävällisemmäksi. Fyysisestä kunnosta huolehtimisella ei ollut tulosten perusteella juurikaan merkitystä liikkumistapojen valinnassa.

Henkilöautoilusta syntyvät ympäristöhaitat ovat merkittäviä, joten Luovan opiskelijoita ja henkilöstöä tulisi tulevaisuudessa ohjata muun muassa joukkoliikenteen ja kimppakyytien käytön sekä etätyöskentelyn lisäämiseen, jotta työ- ja koulumatkaliikkumisesta aiheutuvia päästöjä saataisiin alenemaan.

Tallennettuna: