Haku

Verkossa vai kasvokkain? Opintojen ohjaus ja tuutorointi monimuotoryhmässä

QR-koodi
Finna-arvio

Verkossa vai kasvokkain? Opintojen ohjaus ja tuutorointi monimuotoryhmässä

Oulun ammattikorkeakoulussa (Oamk) on viime vuosina voimakkaasti kehitetty monimuotokoulutuksia ja päiväkoulutuksiakin on viety monimuotoisempaan suuntaan. Monimuotoisessa ohjauksessa yhdistyvät joustavasti eri tavoin toteutetut ohjaajan tai opiskelijoiden organisoimat verkkoperustaiset vuorovaikutustilanteet ja myös kasvokkain tapahtuvat ohjaustilanteet. Verkko-ohjausta voidaan toteuttaa ei-reaaliaikaisesti (oppimisalustojen) keskustelu- ja ohjausfoorumeilla ja reaaliaikaisesti audio- ja videoneuvottelutyökaluilla sekä erilaisilla chateilla. Ohjausta, tiedottamista ja opintoneuvontaa tehdään myös muun sosiaalisen median kautta.

Oamkin hoitotyön monimuotoryhmien opiskelijoille tehdyssä kyselyssä tuli selvästi esille, että myös ohjauksessa tarvitaan monimuotoisuutta. Vaikka verkossa tapahtuva ohjaus on voimakkaassa kasvussa, niin opiskelijat pitävät erittäin merkityksellisenä myös kasvokkain tapahtuvaa ohjausta. Kasvokkaisen ohjauksen tarve ei ole hävinnyt minnekään vaan sitä toivotaan tietyissä aihepiireissä jopa aikaisempaa enemmän. Opiskelijaryhmän sisäisellä vertaistuutoroinnilla ja aiemmin aloittaneiden opiskelijoiden opiskelijatuutoroinnilla on merkittävä asema ohjauksessa ja opintojen etenemisen tukemisessa.

Opiskelijatuutoroinnilta toivottiin erityisesti jatkuvuutta, helppoa lähestyttävyyttä, tavoitettavuutta (myös sosiaalinen media), konkreettisia neuvoja sekä monimuotoopiskelun tuntemusta.

Tallennettuna: