Haku

Laulajan laulu : Tutkimus kolmen naisen pop–jazz-laulupedagogi-identiteetin kehitykseen vaikuttavista tekijöistä

QR-koodi

Laulajan laulu : Tutkimus kolmen naisen pop–jazz-laulupedagogi-identiteetin kehitykseen vaikuttavista tekijöistä

Halusin opinnäytetyössäni selvittää, miten naispuoliset pop¬–jazz-laulupedagogit kokevat onnistumiskokemusten ja epäonnistumiskokemusten vaikuttavan heidän pop–jazz-laulupedagogi- sekä pop–jazz-laulaja identiteettinsä kehitykseen. Omien onnistumis- ja epäonnistumiskokemusten lisäksi tutkimuksen kohteena oli pedagogien oppilaiden sekä kollegoiden onnistumis- ja epäonnistumiskokemuksien vaikutus.

Valitsin haastateltavikseni kolme pop¬–jazz-pedagogia, jotka ovat iältään, sukupuoleltaan, kansalaisuudeltaan ja koulutukseltaan samankaltaisia. Iältään he ovat 29¬–30-vuotiaita ja läpikäyvät elämänkaarellisesti samaa kehitysvaihetta, eli jäsentymisen vaihetta.

Keskityn identiteetin käsitteen avaamisessa erityisesti Stuart Hallin sosiokulttuurisiin näkemyksiin identiteetistä, sekä iän, kansallisuuden, itsetunnon ja pedagogisen suhteen vaikutuksista identiteettiin. Tarkastelen naisen identiteettiä myös laulajan näkökulmasta, ja esiintyjänä olemisen vaikutusta sukupuolesta riippumatta.

Valitsin tutkimusmetodikseni laadullisen tutkimuksen, sillä kiinnostukseni kohde oli enemmän laadullinen kuin määrällinen. Tutkimuksessani käytin sekä fenomenografiaa että hermeneutiikkaa, sillä haastateltavieni kokemukset ja käsitykset olivat kiinnostukseni ja tutkimukseni kohde. Kahdesta edellä mainitusta fenomenografia toimi varsinaisena analyysimetodinani hermeneutiikan luodessa ajatteluuni kehämäisen ulottuvuuden.

Aineiston keräämiseen valitsin teemahaastattelun. Teemahaastattelun puolistrukturoitu luonne sopi hyvin keskustelunomaiseen haastatteluun jättäen tilaa muuntelulle kysymyksien järjestyksessä ja mahdollisissa tarkentavissa kysymyksissä.

Tutkimukseni tuloksiksi keräsin listan erinäisiä pop–jazz-laulupedagogi-identiteettiin vaikuttaneista tekijöistä kuten opettajat, palaute, omat onnistumiskokemukset, omat epäonnistumiskokemukset, omien oppilaiden onnistumiskokemukset, kollegoiden onnistumiskokemukset, muiden epäonnistumiskokemukset, omien onnistumiskokemuksien käyttö omassa opetuksessa, kilpailu, itsetunto ja musiikillinen itsetunto. Näin voimme päätellä, että pop–jazz-laulupedagogi-identiteettiin vaikuttavat muutkin tekijät kuin onnistumiskokemukset.

Tallennettuna: