Haku

Bygga baslinjer genom kreativ transkription: en elbasmetod för formella och informella lärandekontexter

QR-koodi

Bygga baslinjer genom kreativ transkription: en elbasmetod för formella och informella lärandekontexter

I dag kan det vara utmanande för unga basister att bli inspirerade att bli bra på sina instrument, eftersom det finns färre basister inom mainstreammusiken som de kan ha som förebild. De basister som ungdomar i dagens mediesamhälle med stor sannolikhet däremot stöter på är aktiva innehållsskapande basister på sociala medier. De basisterna uttrycker ofta elbasen på nya sätt som inte nödvändigtvis är lämpat för ensemblespel.

Syftet med detta examensarbete är att med inspiration från aktionsforskning skapa och dokumentera en metod som med grund i transkription av moderna traplåtar hjälper och motiverar unga basister att hitta nya uttryckssätt för elbasen som instrument. Metoden använder sig av musik som är populär just nu och tar även intryck från elbasvideor skapade för att spridas på sociala medier.

Examensarbetet utmynnar i metoden "Bygga baslinjer genom kreativ transkription", som exemplifieras med instruktionsmaterial i text och notbilder men också videoexempel där jag demonstrerar metoden på tre moderna låtar och fem olika svårighetsnivåer.

Metoden kan användas inom formell elbasundervisning eller som ett informellt lärandeverktyg utanför traditionella lärandekontexter.

Nowadays it can be difficult for young bass players to be inspired to become proficient at their instrument, since there are fewer bass players in mainstream music that they can have as role models. The bass players that young people have the highest chance of encountering in today’s media culture are more likely to be active content creators on social media. Those bass players often express the electric bass in new ways that are not necessarily meant for an ensemble setting.

The purpose of this thesis is to, with inspiration from action research, create and document a method, with roots in transcription of modern trap songs, which helps and motivates young bass players to find new ways of expressing the electric bass as an instrument. The method makes use of music that’s currently popular and takes inspiration from electric bass videos created to be spread on social media.

The result of the thesis is the method Building bass lines through creative transcription, which is exemplified with instructions in text and sheet music but also video examples where I demonstrate the method on three modern songs and five different levels of difficulty.

The method can be used in formal electric bass education or as an informal learning tool outside of traditional learning environments.

Tallennettuna: