Haku

Egenvård hos skolungdomar : en empirisk studie om skolungdomars kunskap om egenvård

QR-koodi

Egenvård hos skolungdomar : en empirisk studie om skolungdomars kunskap om egenvård

Syftet med examensarbetet är att utreda skolungdomars kunskap om egenvård samt hur de förvekligar egenvården. Frågeställningarna är: Vilken kunskap har skolungdomar om egenvård samt hur förverkligar skolungdomar egenvården i praktiken? Examensarbetet är ett beställningsarbete från en skolhälsovårdare i Österbotten.

Dorothea Orems syn på egenvård och Katie Erikssons syn på sundhet, friskhet och välbefinnande utgör de teoretiska utgångspunkterna i studien. Den teoretiska bakgrunden ger en insyn i ungdomars utvecklingspsykologi och även skolhälsovården i Finland beskrivs. I undersökningen deltog 36 informanter. Datainsamlingsmetoden bestod av en enkätundersökning med både slutna och öppna frågor. Svaren analyserades med hjälp av innehållsanalys och deskriptiv statistik.

Resultatet visar att majoriteten av skolungdomar har kunskap om egenvården vid förkylning, men däremot visar resultat att majoriteten av skolungdomarna saknar kunskap om egenvård vid små skavanker.

The aim of this study is to investigate self-care knowledge among school adolescents and how they realize self-care. The questions are: What kind of knowledge do school adolescents have about self-care and how do school adolescents realize self-care in practice? The Bachelor´s Thesis has been assigned by a school nurse in Ostrobothnia.

Dorothea Orem´s vision about self-care and Katie Eriksson´s vision about salubrity, freshness and wellbeing constitute the theoretical premisses of this study. The theoretical background provides an insight into the developmental psychology of adolescents and describes school nursing in Finland. 36 informants took part in the examination. The material was collected from a questionnaire consisting of closed and open questions. The material was analyzed through content analysis and descriptive statistics.

The results show that the majority of school adolescents have knowledge about self-care for a cold, but they also show that the majority of school adolescents lack knowledge about self-care for minor medical defects.

Tallennettuna: