Haku

Tapahtuman brändin kehittäminen : Case Food & Talk Seminar

QR-koodi

Tapahtuman brändin kehittäminen : Case Food & Talk Seminar

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää Food & Talk Seminar -ruokailuseminaarin brändiä. Työ on tapaustutkimus ja sen tilaajana oli ruoka-alan yritys Food Camp Finland, joka järjestää ja tuottaa Food & Talk Seminarin. Työn tarkoituksena oli selvittää brändin nykytila ja analysoida brändin visuaalisuutta, jalkauttamista sekä yrityksen työn organisointia tapahtuman brändäykseen liittyen. Tutkimustyön pohjalta nousseet kehitysehdotukset on tarkoitettu tilaajayrityksen sisäiseen käyttöön tapahtuman brändin vahvistamiseksi.

Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat brändin ja brändäyksen eri osa-alueet ja käsitteet, kuten brändi-identiteetti, brändin visuaalisuus ja brändin jalkauttaminen. Työn tutkimusmenetelminä toteutettiin puolistrukturoidut haastattelut tilaajayrityksen kanssa, dokumenttianalyysi pohjautuen tapahtuman brändin visuaalisuuteen sekä benchmarking eli vertailukohde analyysi. Haastattelut toteutettiin puhelimitse tilaajayrityksen kanssa. Tapahtuman brändianalyysi toteutettiin dokumenttianalyysinä pohjautuen tapahtuman internetsivuihin ja sosiaalisen median kanaviin sekä tapahtumasta otettuihin kuviin vuoden 2019 Food & Talk Seminarista. Benchmarkingin-vertailukohteina olivat Tikkurila Festivaali ja Helsinki City Running Day.

Opinnäytetyö osoitti, että Food & Talk Seminarin brändi on Food Camp Finlandin tärkeä markkinointityökalu. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että brändi on yleishyödyllinen markkinointityökalu tapahtuma-alalla ja sen toteutukseen on erilaisia toimintatapoja riippuen organisaation koosta. Brändi edistää tapahtuman tunnettuuden kasvattamista, jos brändin suunnitteluun ja toteutukseen panostetaan. Hyvin suunniteltu ja johdonmukaisesti käytetty brändin visuaalinen ilme on ratkaisevassa asemassa tapahtuman erottuvuuden kannalta. Tapahtuman brändiin liittyvät työtehtävät ovat pääsääntöisesti markkinointi- ja tuotantotiimien vastuulla. Toimivan brändiviestinnän ja jalkauttamisen kannalta markkinoinnin ja tuotannon yhteistyö on ratkaisevassa asemassa.

Tallennettuna: