Haku

Graafisen ilmeen uudistaminen logistiikkayhdistykselle

QR-koodi

Graafisen ilmeen uudistaminen logistiikkayhdistykselle

Opinnäytetyönäni tutkin kuinka suunnitella ja toteuttaa toimiva yritysilmeen uudistus. Suunnittelun ja toteutuksen minulta tilasi Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY.

Teoriaosuudessa selvitin LOGY:n strategiaa, johon uudistetun visuaalisen yritysidentiteetin tuli perustua. Tutkin logistiikka-alaan liittyvien yritysten ilmeitä pitkältä aikaväliltä. Tein ilmeiden pohjalta visuaalista kilpailija-analyysiä sekä analysoin LOGY:n vanhan ilmeen. Projektivaiheessa suunnittelin saamieni tulosten perusteella LOGY:n uuden yritysilmeen vastaamaan ja tukemaan heidän strategiaansa. Suunniteltuani ilmeen valitsin projektiin sopivat painotalot kilpailutuksen perusteella ja luovutin valmiin ilmeen yhdistykselle. Työni tukena käytin alan kirjallisuutta perustelemaan tekemiäni valintoja ilmeen suunnittelussa.

Uudistettu ilme muodostui värimaailmasta, muotokielestä, typografiasta, lomakkeistosta, messutauluista ja käyntikorteista. Ilmeen hallintaa varten suunnittelin käyttöohjeet, jotta LOGY:n työntekijät voisivat käyttää ilmettä, vaikka heillä ei olisikaan visuaalisen alan koulutusta.

Sain kilpailija-analyysin pohjalta paljon tietoa, jota sovelsin projektiosuudessani. Van-haan ilmeeseen verrattuna uudistetussa ilmeessä on selkeyttä, yhtenäisyyttä ja ennen kaikkea se heijastaa nyt Suomen Osto- ja Logistiikka yhdistyksen strategiaa.

Tallennettuna: