Haku

Yhdistyksen markkinointi yritysmaailmassa

QR-koodi

Yhdistyksen markkinointi yritysmaailmassa

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voiko voittoa tavoittelematon yhdistys brändätä it-sensä ja tuotteistaa palvelunsa sekä tuotteensa samalla tavalla kuin yritys. Projektin lähtö-kohtana oli markkinointisuunnitelman analysointi ja kehittäminen voittoa tavoittelematto-malle yhdistykselle. Opinnäytetyön muoto oli markkinointisuunnittelun kehittämishanke. Opinnäytetyössä käy-tettiin kirjallista tiedonkeruuta yhdistyksen kilpailu- ja markkinointikeinojen ja mahdollisuuk-sien ymmärtämiseen. Lähteenä käytettiin paljon englanninkielistä kirjallisuutta, vapaasti saatavilla olevia internetlähteitä sekä omia havaintoja ja kokemuksia. Pohjana käytettiin myös yhdistyksen olemassa olevaa markkinointisuunnitelmaa. Työn lopputuloksena oli markkinointisuunnitelman toimenpide-ehdotukset. Tämän lisäksi työssä tuli selvitettyä, että yhdistykset voivat hyödyntää ja ottaa mallia yritysten markkinoin-tisuunnitelmista ja strategioista, mukaan lukien brändätä ja tuotteistaa palvelunsa ja tuot-teensa. Vaikka yhdistys ei tavoittele voittoa, se kuitenkin tavoittelee jotakin, minkä takia yh-distystoimijoiden on muutettava asenteensa markkinointia ja markkinointitapoja kohtaan, sillä markkinointi ei tarkoita sitä, että pitää luopua omista toimintaperiaatteista ja arvoista. Markkinoinnin on tarkoitus selkeyttää ja tukea organisaation arvoja, missiota ja visiota.

Tallennettuna: