Haku

Hahmosuunnittelun muodot: Case Haamupeli : Kuinka muotokieli ilmentää hahmojen persoonallisuutta?

QR-koodi

Hahmosuunnittelun muodot: Case Haamupeli : Kuinka muotokieli ilmentää hahmojen persoonallisuutta?

Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkielma hahmosuunnittelun muotokielestä. Tutkin stereotyyppisten muotojen elementtejä ja niiden vaikutuksia itse hahmoon. Käyn asiaa läpi Haamupeli-nimisen tietokonepelin hahmojen suunnittelun ja analysoinnin kautta. Pelin nimi on vielä väliaikainen.

Työn tarkoituksena oli analysoida neljän hahmon suunnittelua. Tarkastelun kohteena on erityisesti muotokieli. Lähdemateriaalina tälle tarkastelulle toimi eri alojen painetut hahmosuunnittelunoppaat, joita tuetaan artikkeleilla ja verkkolähteillä. Aineistoa puretaan auki hahmo kerrallaan ja käydään läpi näiden suunnittelun prosessia. Lopputulosta analysoidaan ja verrataan siihen, millaista ulkomuotoa ja tunnetta hahmolle toivottiin.

Opinnäytetyö ei selitä, miten tehdään hyviä hahmoja, vaan sitä, miten hahmon persoonallisuutta voi tuoda esille.

Opinnäytetyön tarkoitus oli kartuttaa tekijän osaamista ja ymmärrystä hahmosuunnittelusta ja tarjota lukijalle vilkaisu työprosessiin, jossa perusmuotojen psykologiaa hyödynnetään. Opinnäytetyö hyödyttää eniten visuaalisen alan ammattilaisia, jotka haluavat tuoda hahmojensa persoonallisuutta enemmän esille tai vaihtoehtoisesti piilottaa hahmojensa todellista olemusta. Myös lukijat, jotka eivät ole alan ammattilaisia saavat toivoakseni mielenkiintoisen katsauksen hahmosuunnitteluun.

Tallennettuna: