Haku

Kauhun tematiikka videopeleissä : Tapaus Fear & Hunger

QR-koodi

Kauhun tematiikka videopeleissä : Tapaus Fear & Hunger

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia videopelien kauhun tematiikkaa ja näiden tietojen pohjalta kehittää videopeli mahdollisimman ahdistavalla ja pelottavalla ilmapiirillä. Tavoitteena on pohtia mitkä elementit muodostavat pelaajissa kauhua ja miten näitä voidaan parhaiten tuoda esille pelin eri osa-alueissa.

Teoriaosuudessa käydään läpi kauhugenre videopelien kautta, jossa lajityyppi on saanut muodon ”selviytymiskauhu.” Aiheeseen syvennytään neljän osa-alueen kautta: narratiivi, grafiikka, äänisuunnittelu ja pelimekaniikat. Osa-alueita tarkastellaan semioottista analyysiä hyödyntäen. Kauhu muodostuu usein näiden kaikkien yhteisvaikutuksella, mutta eri elementeillä voi olla eri painoarvot projektista riippuen.

Toiminnallisena osuutena toimii videopeli Fear & Hunger, joka sisältää vahvan kauhuteeman, sekä roolipelielementtejä. Opinnäytetyön aikarajoissa pelistä tehtiin lyhytmuotoinen kokeiluversio, jolla testattiin pelin ilmapiirin vaikutusta pelaajiin, sekä pelimekaniikoiden toimivuutta. Toiminnallisen osuuden tarkastelussa käydään läpi teoriaosuuden tuloksia ja niiden hyödyntämistä käytännössä, sekä palautetta, jota pelin kokeiluversiosta saatiin pelaajilta. Tavoitteena tässä osuudessa on saada parempi käsitys siitä, mitkä pelin osa-alueet toimivat, eli aiheuttivat ahdistusta ja pelkoa pelaajissa, ja hyödyntää tätä tietoa pelin tulevissa versioissa.

Tutkielma auttoi minua tarkastelemaan kauhuelementtejä analyyttisemmin ja toi uusia ajatuksia peliprojektia varten. Erityisesti narratiiviin liittyvät osuudet auttoivat selkeyttämään Fear & Hunger –peliin liittyvää tarinankerrontaa. Sain myös oikeutettua itselleni tarinan arveluttavammat teemat perehtymällä valmiisiin esimerkkeihin synkän maailmankuvan rakentamisessa.

Uskon, että tutkielmassa on käyty tehokkaasti läpi kauhun tematiikan eri osa-alueet, vaikka aiheen rajaus onkin laaja. Toiminnallisesta osuudesta saatiin hyvää palautetta testipelaajilta ja päällimmäisenä asiana pelistä jäi monille mieleen sen painostava ja ahdistava tunnelma, joten uskon, että tutkielman sisältö voi auttaa myös muita pelinkehittäjiä pelottavan ilmapiirin muodostamisessa.

Tallennettuna: