Haku

Dafo- ja Surestep-ortoosit - tyytyväisyyskysely käytettävyydestä, sekä apuvälinepalvelusta

QR-koodi

Dafo- ja Surestep-ortoosit - tyytyväisyyskysely käytettävyydestä, sekä apuvälinepalvelusta

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kattava asiakastyytyväisyyskysely, jossa kysyttiin kahden eri ortoosin käyttäjien ja heidän huoltajiensa tyytyväisyyttä apuvälineeseen sekä apuvälinepalveluun. Kysely tehtiin yhteistyössä Spinor Oy:n kanssa ja sen toteutuksessa olivat mukana myös Tervaväylän erityiskoulu Oulusta sekä lasten ja nuorten fysioterapia Us-Palvelut Ky Kajaanista. Kyselytutkimuksen toimeksiannon laatinut yritys esitti toiveen kyselystä, jossa selvitettäisiin apuvälineiden käyttäjien tyytyväisyyttä siten, että saataisiin mahdollisimman todenmukaisia vastauksia. Opinnäytetyössä on käsitelty teoriatasolla kahden eri ortoosin, Dafo:n ja Surestep SMO-ortoosin, ominaisuuksia, valmistustekniikkaa, niiden rakennetta, niihin liittyviä käyttöindikaatioita, sekä niiden käyttöön liittyviä tutkimuksia. Opinnäytetyöhön liittyvä kysely on tehty e-lomakkeelle, ja sen kokoamiseen on käytetty apuna apuvälinetyytyväisyyttä mittaavaa Quest 2.0-mittaria. Quest 2.0- mittaria on muokattu paremmin yksilöllisiin apuvälineisiin ja apuvälinepalveluun liittyvää tyytyväisyyttä mittaamaan. Linkki kyselystä saatekirjeineen lähetettiin yhteistyötahojen kautta vastaajille. Kysely sisälsi 4 kysymystä koskien apuvälinetyytyväisyyttä ja 4 kysymystä tyytyväisyydestä apuvälinepalveluun. Kysely lähetettiin 60 vastaajalle. Ensimmäisen lähetyskerran jälkeen lähetettiin muistutuskirje kyselyyn vastaamisesta. Kaiken kaikkiaan vastauksia palautui 16 kappaletta. Vastaajista 15 ilmoitti käytössä olevaksi ortoosiksi Dafo:n ja 1 vastaaja Surestep-ortoosin. Ortoosin käyttäjissä oli 10 poikaa ja 5 tyttöä. Apuvälineen ominaisuuksiin oltiin keskimäärin tyytyväisiä tai jokseenkin tyytyväisiä. Poikkeuksena oli kenkiä koskeva kysymys, joka kertoi vastaajien tyytymättömyydestä. Suurin osa vastaajista oli tyytymättömiä ortoosin kanssa käytettävien kenkien saatavuuteen. Apuvälineprosessiin oltiin keskimäärin tyytyväisiä. Yksittäisistä kommenteista ilmeni joitakin parannuskohteita koskien ortoosien ominaisuuksia tai apuvälinepalvelun toimivuutta. Ortoosien kanssa käytettävien kenkien vaikeaan saatavuuteen olisi jatkossa syytä paneutua enemmän ja aiheesta voisi tehdä jonkinlaisen kartoituksen.

Tallennettuna: