Haku

Moottoripyörän moottorin tehollisen keskipaineen nostaminen

QR-koodi

Moottoripyörän moottorin tehollisen keskipaineen nostaminen

Työn lähtökohtana on yksityisen henkilön pyyntö mitoittaa ja toteuttaa moottoripyörän moottori hänen ajotottumusten mukaisesti. Moottorin tulisi tuottaa takapyörältä mitattuna tehoa niin paljon, että pyörän laskennallinen teho/painosuhde olisi yli yksi hevosvoimaa per kilo. Moottorin luonne tulisi olla myös nouseva tehoinen kierrosalueen loppuun asti. Kohdepyörä on Suzuki GSX-R 1000 vuosimallia 2001.

Moottorin suunnittelua varten perehdyin kirjallisuuden kautta kaasujen virtauksiin, lämpövoimakoneen toimintaan ja polttomoottorin mekaniikkaan. Teorian pohjalta laskeskelin ja arvioin muutokset, mitä moottoriin pitää tehdä tavoitteiden saavuttamiseksi. Työssä käsitellään tarkemmin kaasujenvirtausta, koska se on merkittävin osa-alue työssä. Mekaaniset muutokset käsitellään vain maininnan kannalta. Suunnittelun ja toteutuksen onnistuneisuus tarkastetaan mittaamalla moottorin tuottama teho takapyörältä.

Työ jäi kesken moottorinohjaukseen kohdistuneiden ongelmien takia. Moottorin kaasujenvirtauksiin kohdistuneiden muutosten onnistuvuutta ei pystytty toteamaan tehomittauksen puuttuessa, mutta moottori kävi alkuperäisellä moottorinohjaimella ilman ahdinta moitteetta, joten mekaaniset muutokset ovat onnistuneet.

Tallennettuna: