Haku

Luonnonhoidon virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen

QR-koodi

Luonnonhoidon virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen

Työssä tutustutaan luonnonhoidon opiskeluun tarkoitetun oppimisympäristön rakentamiseen. Oppimisympäristö on toteutettu uuden teknologian avulla, jossa apuna ovat 360 asteen panoraamakuvat ja pelimäinen lähestyminen. Luonnonhoidon opetus on tarkoitus toteuttaa osana metsänhoidon opetusta, johon sisältyy laaja-alaisemman metsänkäsittelyn kokonaisvaltaisen ymmärtämisen parantaminen. Oppimisympäristöllä on tarkoitus mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumaton opetus. Oppimisympäristöllä rakennetaan myös mahdollisuus suorittaa opintoja nopeammalla aikataululla. Oppimisympäristö koostuu erilaisista oppipoluista, joiden rakenteet on kuvattu kysymyksineen työn lopussa esitellyssä käsikirjoituksessa. Tehtävien materiaaleja on kerätty aidoista metsäkoneenkuljettajan työympäristöstä eri puolilta Suomea. Tehtävien taustalla on erilaista liitemateriaalia, jonka avulla tehtävän tekijä voi lisätä omaa osaamistaan. Tehtävät pohjautuvat metsäkoneenkuljettajan perustutkinnon pakolliseen tutkinnon osaan 2.1.1 Metsien hoito ja puunkorjuu. Metsänhoidon suositukset sekä metsän käsittelyä ohjaavat lait ja asetukset on pyritty kuvaamaan oppimisympäristön tehtävissä mahdollisimman selkeästi. Metsäkoneenkuljettajan lisääntynyttä vastuuta kokonaisuuden hoidosta käsitellään myös asiakassuhteen näkökulmasta. Työssä käsitellään pedagogiikkaa monipuolisesti erilaisista oppimiskäsityksistä didaktiikkaan. Didaktiikka on ollut keskeisessä osassa oppimisympäristön tehtävien suunnittelussa ja toteutuksessa. Oppimisympäristön tehtävät liittyvät toisiinsa ja pyrkivät varmistamaan oppimisen ja osaamisen rakenteensa avulla. Diginatiivien oppimistapaa pyritään avaamaan oppimisympäristön tehtäviin sopivaksi sekä opetuksen kehittämistä käsitellään osana kokonaisuutta. Testiryhmän kokemuksia avataan lyhyesti, sillä oppimisympäristön tekeminen on viivästynyt alkuperäisestä suunnitelmasta, joten täysin valmista oppimisympäristöä ei ehditty testata edes testiryhmällä. Toisaalta oppimisympäristön tehtävineen on tarkoitus jalostua ja kehittyä jatkuvasti opetuksen mukana. Tulevaisuuden oppimisympäristöt muuttuvat yhä interaktiivisemmiksi, joten täysin valmiiksi tämä oppimisympäristö tuskin koskaan tuleekaan. Tulevaisuus näyttää saavutetaanko oppimisympäristöllä kaivattua laaja- alaista kokonaisuuden ymmärrystä ja osaamista.

Tallennettuna: