Haku

Kirjallisuuskatsaus sairaanhoitajan vastaanottotoiminnasta ja sen kehittämisestä

QR-koodi

Kirjallisuuskatsaus sairaanhoitajan vastaanottotoiminnasta ja sen kehittämisestä

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen muodossa, minkälaisilla tavoilla sairaanhoitajan vastaanottotoimintaa voidaan järjestää perusterveydenhuollossa ja mitkä tekijät edistävät ja estävät perusterveydenhuollon sairaanhoitajan vastaanotolla asiakkaan tyytyväisyyttä hoitoon. Opinnäytetyön tavoitteena oli ollut tuottaa tietoa erilaisista sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan toimintamalleista ja asiakastyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä.

Menetelmällisesti katsaus pohjautui kirjallisuuskatsauksen vaiheisiin ja katsauksen tulokset on koottu yhdeksästä kansallisesta ja neljästä kansainvälisestä tutkimuksesta ja artikkelista. Yhteensä katsaukseen valikoitui 13 tutkimusta ja artikkelia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.

Keskeisinä tuloksina katsauksesta nousi esille, että sairaanhoitajan vastaanottotoiminta on neljässä tutkimuksessa ja artikkelissa järjestetty lääkärin ja sairaanhoitajan välisen uudistetun työnjaon pohjalta rakentuneen toimintamallin mukaan. Kolmessa tutkimuksessa ja artikkelissa toimintamalli pohjautui lääkärin ja sairaanhoitajan työparimalliin. Uusia tapoja järjestää sairaanhoitajan vastaanottotoimintaa oli asiakasvastaavatoimintamalli, sairaanhoitajan tekemä puhelin-triage, sairaanhoitajavetoiset klinikat ja kahden toimintamallin pohjalta muodostettu uusi toimintamalli. Hoitajan tuttuus ja molemminpuolinen tunteminen sekä hoidon jatkuvuus nousivat asiakkaan tyytyväisyyttä edistäviksi tekijöiksi. Estäviksi tekijöiksi havaittiin kiireinen ilmapiiri ja vastaanotolla ilmenevät häiriötekijät, kuten puhelimen soiminen.

Katsauksen perusteella voitiin todeta, että yleisimmin vastaanottotoiminta on järjestetty sai-raanhoitajan ja lääkärin työparimallin mukaisesti, jolloin sairaanhoitaja ja lääkäri toimivat tiiviissä yhteistyössä ja vastaavat tietyn alueen asukkaiden hoidosta. Sekä kansallisesta että kansainvälisestä aineistosta kävi ilmi, että sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan uudistaminen ja tehtäväkuvan laajentaminen kumpuaa terveydenhuollossa tapahtuneista muutoksista: lääkäripula vaivaa monessa kunnassa, lääkäreillä on liikaa töitä ja kansansairauksien hoito vie paljon terveydenhuollon resursseja. Kansainvälisen aineiston perusteella voidaan olettaa, että monessa maassa sairaanhoitajat toimivat vielä itsenäisemmin erilaisilla sairaanhoitajavetoisilla klinikoilla ja omaavat laajemmat toimivaltuudet kuin suomalaiset kollegansa.

Tärkeimpinä jatkotutkimushaasteina esitettiin sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan vaikuttavuuden tutkimista erilaisista näkökulmista sekä opinnäytetyön tilaajana toimineen Peruskuntayhtymä Karviaisen terveyskeskuksissa teetettävät kyselyt asiakkaiden tarpeista kehittää vastaanottotoimintaa.

Tallennettuna: