Haku

Palvelukuvaus tilitoimiston x palveluista

QR-koodi

Palvelukuvaus tilitoimiston x palveluista

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle selkeä palvelukuvaus heidän tarjoamistaan tilitoimiston palveluista ja tuoda esille palvelusta saadut hyödyt. Toimeksiantajan nykyisestä palvelutarjonnasta saa sellaisen kuvan, että se erottaa talouspäällikkö- ja taloushallintopalvelut, joten palvelukuvauksen tuli olla palveluiden kokonaisuutta kuvaava tarjonta.

Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan ulkoista ja sisäistä laskentaa. Työssä käydään läpi myös tietojärjestelmiä ja niiden vaikutusta tilitoimistoihin. Lisäksi määritellään, mitä palvelumuotoilu on ja mihin sitä käytetään.

Työn toiminnallinen osuus toteutettiin palvelumuotoiluprosessin avulla. Koko prosessiin liittyi neljä vaihetta, jotka olivat määrittely, tutkimus, suunnittelu ja palvelutuotanto. Työssä edettiin tässä järjestyksessä. Määrittelyosiossa keskityttiin pohtimaan kehitystyön tarkoitusta ja lähtötilannetta. Sen jälkeen toteutettiin tutkimus tekemällä teemahaastattelu kolmelle tilitoimiston asiakkaalle, jossa kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia ja tarpeita. Haastatteluista nousi esiin neljä teemaa, jotka toistuivat läpi haastattelun. Pääteemat olivat talouden seurantaan saatu hyöty, kumppanuus, kokonaisuuden ymmärtäminen ja palvelun selkeys. Haastattelujen jälkeen siirryttiin suunnitteluosioon, jossa luotiin ensimmäinen prototyyppi. Prototyyppi muodostettiin haastatteluista saatujen vastausten ja toimeksiantajan käytyjen keskustelujen perusteella. Prototyyppi toteutettiin neljän palvelupaketin avulla. Luotuja palvelupaketteja arvioitiin SWOT-analyysin avulla, jonka jälkeen viimeisteltiin palvelupaketit. Palvelupakettien testaus menee arviontiin, kun ne otetaan käyttöön tilitoimistossa.

Valmiiden palvelupakettien avulla toimeksiantaja pystyy hyödyntämään selkeitä palvelupaketteja myynnissä. Palvelupaketit avaavat yrityksen palvelutarjonnan selkeästi, josta sen hyödyt ovat ymmärrettävissä. Palvelusta luotujen pakettien kokonaisuus on ymmärrettävä ja se on helppo sisäistää. Palvelupakettien avulla pyrittiin tuomaan toimeksiantajan toimintamalli esille.

Jatkotutkimusehdotukset tälle opinnäytetyölle on tutkia muita ulkoistettuja talouspäällikkö- ja taloushallintopalveluja muissa maissa. Ulkomailla ulkoistetut palvelut ovat suositumpia ja toimineet pidempään kuin Suomessa, ja niiden toimintamalleja voisi tutkia.

Tallennettuna: