Haku

Taideverkkokaupan kehittäminen - Case Yritys X

QR-koodi

Taideverkkokaupan kehittäminen - Case Yritys X

Sähköinen kauppa on kasvussa oleva tulevaisuudenala, jolla on runsaasti käyttämätöntä po-tentiaalia. Yhä useammat ihmiset ovat tutustuneet verkkokauppaan. Toisaalta ala on yhä ”lapsenkengissään” ja esimerkiksi sähköinen taidekauppa on vielä vähän kilpailtua. Taidehar-rastajilla on yhä voimakas halu kokea taidetta henkilökohtaisesti paikan päällä. Tekniset in-novaatiot tarjoavat jatkuvasti parempia apukeinoja tämän tarpeen parempaan tyydyttämiseen. Tämä tuo sähköiselle taidekaupalle kasvumahdollisuuksia.

Tämä opinnäytetyö on tehty alalle perustetun uuden yrityksen näkökulmasta. Vuonna 2011 perustettu Yritys X on kuluvan vuoden alussa avannut verkkosivut, joilla se myy taidetta säh-köisesti. Tällä hetkellä tarjottavat taideteokset käsittävät tekstiiliteoksia, jotka harvinaisempana ja vain vähän internetissä kilpailtuna tuoteryhmänä on hyvä kilpailuetu toiminnan aloittamiseen.

Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Yritys X:lle kehityssuunnitelma, jolla se saa tunnettuutta ja jonka avulla toimintaa voidaan kasvattaa. Kehityssuunnitelmassa keskitytään erityisesti markkinointiin, joka on alkuvaiheessa tärkein Yritys X:n lyhyen aikavälin tavoitteista.

Opinnäytetyön yhteydessä on tehty pieni tutkimus kvalitatiivisena ja tapaustutkimus-periaatteella neljälle yrityksen kanssa yhteistyötä tekevän taiteilijan nykyasiakkaalle. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat ovat kriittisimpiä taidekaupan siirtämisessä sähköiseen muotoon. Kysymykset on esitetty avoimina, jotta samalla saataisiin myös ideoita sähköisestä taidekaupasta taideharrastajien näkökulmasta tarkasteltuna.

Opinnäytetyöprosessin lopputuloksena on realistinen kehityssuunnitelma Yritys X:lle. Lyhyen aikavälin suunnitelma painottuu markkinointikanavien monipuoliseen hyödyntämiseen. Pidemmällä aikavälillä markkinoinnin ylläpidon ja jatkokehittämisen lisäksi on oleellista myös ansaintalogiikan monipuolistaminen, rahoituksen turvaaminen ja sivuston sekä palveluiden kehittäminen asiakaslähtöisesti. Tehdystä tutkimuksesta Yritys X saa käsitystä asiakkaiden mielipiteistä ja toiveista liittyen taiteen sähköiseen kauppaan.

Tallennettuna: