Haku

Ennakointiosaamisen– ja prosessin kehittäminen Liikenne- ja viestintäviraston autoilijan palvelussa

QR-koodi

Ennakointiosaamisen– ja prosessin kehittäminen Liikenne- ja viestintäviraston autoilijan palvelussa

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli organisaation ennakointiosaamisen lisääminen ja kyvykkyyksien vahvistaminen henkilöstön keskuudessa. Ajoneuvoteknologioihin liittyvän toimintaympäristön monitorointia ja tulevaisuuden ennakointia koskeva kehitystyö toteutettiin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin (jäljempänä Traficom) autoilijan palvelut –osaamisalueella. Opinnäytetyössä selvitettiin toiminnan nykytila ja luotiin sen pohjalta organisaatiolle kehitysehdotus tulevaisuustyön käynnistämiseksi ja sen integroimiseksi organisaation jokapäiväiseen toimintaan.

Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli nopeasti muuttuvaa toimintaympäristöä ja tulevaisuuden ennakointia. Keskeisimmät käsitteet olivat tulevaisuuden ennakoinnin prosessi, toimintaympäristön monitorointi, heikot signaalit, trendit ja megatrendit.

Tutkimusosuudessa selvitettiin mistä ajoneuvotekniikkaan liittyvää tietoa voidaan kerätä. Lisäksi selvitettiin voisiko prosessoitu ennakointimalli (heikkojen signaalien keräys ja analysointi) toimia päätöksenteon apuna. Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoituja- ja teemahaastatteluja nykytilan kartoittamiseksi. Haastatteluiden pohjalta vastaukset lajiteltiin teemoittain kokonaiskuvan hahmottamiseksi. Tutkimuksessa selvisi, että ajoneuvotekniikkaan liittyvää tietoa on tarjolla valtavat määrät. Myös tiedon tarjoajia on valtavasti. Suurin haaste oli tämän tiedon käsittely prosessoidusti.

Kehittämisosuudessa pilotoitiin toimintaympäristön monitorointia ja tulevaisuuden ennakointia keräämällä ja analysoimalla heikkoja signaaleja johdon valitsemasta ajankohtaisesta aiheesta. Analysoinnin pohjalta tuotettiin tulevaisuuskortit organisaation hyödynnettäväksi. Tulevaisuuden ennakointi koettiin tarpeelliseksi, mutta organisaation tulevaisuustyön tahtotila olisi hyvä selkeyttää. Ennakointia ja tiedon käsittelyä kannattaisi organisaatiossa kehittää määrätietoisesti prosessoidumpaan suuntaan. Tässä opinnäytetyössä luotu toimintamalli on hyödynnettävissä Traficomin muissa toiminnoissa, mutta soveltuu myös käytettäväksi muissa organisaatioissa.

Tallennettuna: