Haku

Henkilöbrändäys moottoriurheilijan työkaluna sponsorien saantiin

QR-koodi

Henkilöbrändäys moottoriurheilijan työkaluna sponsorien saantiin

Tämän opinnäytetyön aiheena on henkilöbrändin kehittäminen ja sen merkitys sponsorien saannissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana on ammattiurasta haaveileva moottoriurheilija. Toimeksiantajan päätavoite on saada rahallisesti merkittäviä sponsoreita, jotta hän pääsee etenemään urallaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten suuri merkitys urheilijan henkilöbrändillä on sponsorien saannissa ja millainen henkilöbrändi kiinnittää sponsorien huomion. Opinnäytetyön tuloksena on henkilöbrändin kehitysideoita sekä konkreettinen sponsori suunnitelma.

Tietopohja koostuu kahdesta pääaiheesta: henkilöbrändistä ja sponsoroinnista. Henkilöbrändäyksessä keskitytään siihen, miten brändäys ja henkilöbrändi eroavat toisistaan ja millainen on hyvä henkilöbrändi.

Aineistonkeruuseen käytin kahta menetelmää: haastatteluita ja benchmarkingia. Käytin benchmarkingia esimerkkinä onnistuneesta henkilöbrändäyksestä. Haastattelun avulla saatiin tietää henkilöbrändinmerkityksestä urheilijalle eri urheilijoita sponsoroivan yrityksen näkökulmasta.

Näiden menetelmien pohjalta luotiin kehitysideoita toimeksiantajalle.

Jatkotutkimuksissa voitaisiin haastatella vielä muita suuria yrityksiä, jonka avulla voitaisiin saada vielä yksityiskohtaisemmin selville millainen henkilöbrändi kiinnostaa eri yrityksiä.

Tallennettuna: