Haku

Verkkosivujen konversio-optimointi A/B-testauksen avulla

QR-koodi

Verkkosivujen konversio-optimointi A/B-testauksen avulla

Opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä konversio-optimoinnin ja A/B-testauksen käsitteet, miten ne liittyvät toisiinsa ja millä tavalla ne ovat osana yrityksen digitaalista markkinointia. Tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan Boxie Oy:n 2019 keväällä lanseeraamia FITBOX-sivuja ja kasvattaa niiden konversioprosenttia konversio-optimoinnin ja A/B-testauksen avulla. A/B-testien suorittamisen ja niiden perusteella tehtyjen muutosten jälkeen sivujen konversioprosentti nousi 21 %.

Työn tietoperustassa perehdyttiin, miten konversio-optimointi sisältyy yrityksen digitaaliseen markkinointiin ja miten konversio-optimointia voidaan toteuttaa A/B-testauksella. Konversio-optimoinnin tavoitteena on lisätä verkkosivuilla sellaisten käyttäjien määrää, jotka toteuttavat ostotapahtuman. A/B-testauksella tarkoitetaan sen sijaan jonkin verkkosivun elementin kahden eri variaation testaamista samanaikaisesti. Työn teoriaosuudessa esiteltiin kaksi eri konversio-optimoinnin työkalua, jotka olivat Google Optimize ja Visual Website Optimizer. Samalla selvitettiin parhaiten sopiva työkalu toimeksiantajan sen hetkiseen tarpeeseen. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen työkaluista valittiin Google Optimize.

Toiminnallinen osa toteutettiin perehtymällä toimeksiantajan verkkoanalytiikkaan, jossa käytettiin Google Analytics -työkalua. Kun testityökalu oli valittu, asennettiin se toimeksiantajan verkkosivuille ja varmistettiin sen toiminta. Verkkoanalytiikan perusteella sivuilta valittiin testikohteet, joilla todettiin olevan suurin potentiaalinen vaikutus sivujen käyttäjien käyttäytymiseen. Testikohteille luotiin testityökalun avulla variaatiot, jonka jälkeen suoritettiin yhteensä kolme A/B-testiä, joista jokainen oli kestoltaan kaksi viikkoa. Testien välillä analysoitiin tulokset ja tehtiin tarvittavat muutokset seuraavaa testiä varten.

Testien ja muutosten toteuttamisen jälkeen verkkosivujen konversioprosentti nousi huomattavasti ja toimeksiantajalle oli luotu selkeä prosessi A/B-testien ja konversio-optimoinnin jatkamisen avuksi. Konversio-optimointi on jatkuva prosessi, jota täytyy kehittää pitkäjänteisesti, koska järjestelmät ja kuluttavat muuttuvat jatkuvasti. Jatkokehityksen kannalta toimeksiantajalle suositeltiin tulevien testien pituuden kasvattamista ja edellistä suurempien muutosten tekeminen sivuille, jotta nähdään paremmin eri variaatioiden vaikutus verkkosivujen käyttäjissä.

Tallennettuna: