Haku

Verkkokauppojen markkinointi ja tulosten analysointi Jukarainen, Mikael 2013

QR-koodi

Verkkokauppojen markkinointi ja tulosten analysointi Jukarainen, Mikael 2013

Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka verkkokauppojen markkinointia tehdään mahdollisimman kustannustehokkaasti. Tutkittavat markkinointikeinot ovat hakukonemarkkinointi, joka pitää sisällään hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan sekä Facebook-markkinointi. Lisäksi web-analytiikkaa ja sen hyödyntämistä käsitellään omassa luvussaan. Hakukone Googlen taustoja ja kyseisen hakukoneen merkitystä internet-markkinoinnissa käsitellään seikkaperäisesti läpi tutkielman.

Tutkimusaineisto on tilastollista ja aineisto kerättiin Google analytics-ohjelmalla tutkimuskohteena olevalta Bluebird.fi-verkkokaupalta. Tutkimuskohteelta kerättyä aineistoa ja saatuja tuloksia verrataan teoreettiseen taustaan ja erilaisista lähteistä kerättyyn tilastotietoon. Teoriaosuutta ja tutkimusongelmaa käsitellään rinnakkain ja tutkimustulokset esitellään omassa luvussaan.

Tutkimustulokset kertovat selvistä eroista tutkittavien kolmen eri markkinointikeinon välillä. Tutkimuksessa selvisi, että Googlen luonnollisten hakutulosten kautta saapuneet kävijät ovat kaikkein arvokkaipia ja tuovat keskimäärin yli kaksinkertaisen määrän myyntiä kuin vertailukohteena olleet Facebookin kautta saapuneet kävijät. Taustalla oleva teoria tukee saatuja tuloksia.

Tallennettuna: