Haku

Sähköisen taloushallinnon asiakasmäärän kasvattaminen tilitoimisto X:ssä

QR-koodi

Sähköisen taloushallinnon asiakasmäärän kasvattaminen tilitoimisto X:ssä

Tämä opinnäytetyö käsittelee sähköistä taloushallintoa tilitoimisto X:ssä. Työn päätavoitteena on löytää keinoja, joilla valikoitu osa tilitoimisto X:n asiakkaista saadaan vaihtamaan sähköiseen taloushallintoon. Tutkimustulosten pohjalta suunnitellaan konkreettisia toimintaideoita. Työn tarkoitus, eli sähköisiä palveluita käyttävien asiakkaiden määrän kasvattaminen, pohjautuu yrityksen pitkän aikavälin tavoitteeseen tulla paperittomaksi tilitoimistoksi. Tilitoimisto X:n ympärivuotisista asiakkaista vasta noin viidesosa on ottanut sähköisiä palveluita käyttöönsä. Paperiton tilitoimisto tulee vaatimaan, että kaikki yrityksen palvelut on oltava sähköisessä muodossa.

Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on, kuinka saada asiakkaat vaihtamaan sähköisiin taloushallintopalveluihin. Työssä etsitään syitä, miksi yritykset vaihtavat sähköiseen taloushallintoon tai miksi eivät, ja miksi siihen kannattaisi vaihtaa. Työssä selvitetään muun muassa ennakkoluuloja sähköisestä taloushallinnosta ja sähköiseen taloushallintoon siirtyneiden asiakkaiden kokemuksia vaihtamisprosessista.

Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan taloushallintoalan kehitystä aina tulevaisuuden näkymiin saakka sekä käydään läpi asiakkaiden ostokäyttäytymistä ostoprosessin eri vaiheissa. Lisäksi työssä esitetään teoriaa myös käytetyistä tiedonkeruu- ja analysointimenetelmistä. Tutkimuksen taustatietona käsitellään taloushallinnon sähköisiä järjestelmiä erityisesti tilitoimisto X:n käyttämään järjestelmään keskittyen.

Tutkimuksessa käytetään pääasiallisesti kvalitatiivista lähestymistapaa. Tutkimusmenetelminä käytetään puolistrukturoitua haastattelua sekä kyselytutkimusta. Lisäksi tutkimuksen kohderyhmän selvittämiseksi tehdään asiakkaiden ryhmittely, jossa käytetään tiedonhankintamenetelmänä dokumenttianalyysiä. Tulosten analysoinnissa käytetään teemoittelu-menetelmää.

Tutkimustuloksena on, että suurimmat tekijät sähköiseen taloushallintoon vaihtamisessa ovat tieto sähköisestä taloushallinnosta ja alan trendeistä sekä konkreettinen tarve ja sen tunnistaminen. Myös halu kehittyä ja oppia uutta heijastui myönteisyytenä sähköistä taloushallintoa kohtaan. Tutkimus osoittaa, että tilitoimiston asiakkaille tärkeintä taloushallinnossa on sen sujuvuus ja helppous. Se halutaan hoitaa mahdollisimman helposti, minkä vuoksi myös suuret muutokset siinä voivat epäilyttää. Tulosten pohjalta kehitettiin kaksi toimintaideaa: suoramarkkinointi sähköpostilla sekä sähköisten järjestelmien ilmainen kokeilujakso. Nämä ideat on tarkoitus toteuttaa yhdessä, suoramarkkinoinnilla aloittaen.

Tallennettuna: