Haku

Kohdeyrityksen kotisivujen kehittäminen sisältömarkkinoinnin avulla

QR-koodi

Kohdeyrityksen kotisivujen kehittäminen sisältömarkkinoinnin avulla

Opinnäytetyön aiheena oli kohdeyrityksen kotisivujen kehittäminen sisältömarkkinoinnin avulla. Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, millaista sisältöä asiakkaat halusivat löytää kohdeyrityksen kotisivuilta. Tavoitteena oli luoda kohdeyritykselle kotisivut, jotka ovat visuaalisesti nykyaikaiset ja sisällöllisesti asiakaslähtöiset. Opinnäytetyö tehtiin hyvinvointipalveluita tuottavalle yritykselle, jonka toimialaan liittyivät kuntosali-, fysioterapia-, jalkaterapia- ja kauneushoitolapalvelut. Kehittämistyön aiheen valintaan vaikuttivat kohdeyrityksen tarve, oma työskentely yrityksen markkinoinnissa sekä kiinnostus sisältömarkkinointia ja sen kehittämistä kohtaan. Kohdeyrityksen uusien kotisivujen luomisen apuna käytettiin graafista suunnittelijaa, copywriteria ja verkkosivujen suunnittelijaa

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestinnän lisäksi sisältömarkkinointia ja vuoden 2015 nettisivutrendejä. Tutkimusmenetelminä kehittämistyössä käytettiin teema-haastattelua laadullisena tutkimuksena ja benchmarking-vertailua. Haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2015 ja haastateltavia oli yhteensä viisi. Haastattelujen tärkeimmäksi teemaksi nousi, millaista sisältöä asiakkaiden mielestä yrityksen kotisivuilta pitäisi löytyä. Benchmarkingin avulla vertailtiin saman alan yrityksien kotisivuja ja mainontaa.

Tutkimuksissa selvisi, että asiakkaat yleisesti pitivät yrityksen kotisivuista, mutta he halusivat lisää ajankohtaista ja mielenkiintoista sisältöä. Haastattelujen vastauksista tärkeäksi asiaksi nousi esille myös sisällön jakaminen eri kanavissa. Sen avulla saadaan laajasti kohderyhmä tavoitettua ja mahdollisesti uusia asiakkaita. Benchmarkingin vertailusta selvisi, että saman alan yritykset käyttivät yhtenäisiä värimaailmoja sekä vaihtuvaa kuvasarjaa kotisivuillaan.

Tutkimuksissa ja teorian kautta saatujen tuloksien perusteella tehtiin kohdeyrityksen kotisivuille muutoksia sisällön ja visuaalisuuden parantamiseksi. Asiakkaiden loppuhaastatteluista saatu palaute oli positiivista ja uudet kotisivut olivat heidän mielestään loistavat. Kehittämistyön tavoitteet saavutettiin ja kohdeyritys jatkaa kotisivujen kehittämistä asiakkaiden tarpeiden ja nettisivutrendien mukaisesti. Uudet kotisivut julkaistiin lokakuussa 2015.

Tallennettuna: