Haku

Tietojärjestelmän käyttöönottomenetelmät asiantuntijaorganisaatiossa sekä Microsoft Business Contact Manager -järjestelmän koekäyttöönotto

QR-koodi

Tietojärjestelmän käyttöönottomenetelmät asiantuntijaorganisaatiossa sekä Microsoft Business Contact Manager -järjestelmän koekäyttöönotto

Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä selvitys tietojärjestelmistä ja niiden käyttöönottomenetelmistä sekä toteuttaa Microsoft Business Contact Manager (BCM) -järjestelmän koekäyttöönotto- projekti teoriatietoihin pohjautuen valittuja käytänteitä soveltaen toimeksiantajaorganisaatiossa.

Opinnäytetyössä selvitetään tietojärjestelmien käyttöönottomenetelmiä sekä asiakkuudenhallintajärjestelmän määritelmä. Työssä tarkastellaan kahta tietojärjestelmien käyttöönottoon liittyvää tutkimusta lähemmin. Näitä tutkimustuloksia hyödynnettiin BCM-tietojärjestelmän koekäyttöönotossa. Käyttöönottokoulutuksessa sovellettiin ketterää projektinhallintamenetelmää niiltä osin kuin se sopi organisaation tarpeisiin. BCM-järjestelmän käyttöönotto toteutettiin kokeiluna tietylle henkilöstöryhmälle vuoden 2010 syksyllä. Järjestelmän käyttöönottokokemuksia kerättiin reilun kahden koekäyttökuukauden jälkeen haastattelemalla koekäyttöryhmää. Selvitys tietojärjestelmistä ja niiden käyttöönottomenetelmistä tehtiin kirjallisuuteen ja Internet-lähteisiin pohjautuen. BCM-järjestelmän käyttöönottokokemukset kerättiin henkilöhaastatteluiden avulla.

Työn tuloksena on selvitys tietojärjestelmien käyttöönottomenetelmistä ja BCM-järjestelmän koekäyttöönotto toimeksiantajan tarpeiden ja selvityksen perusteella valittujen käyttöönottomenetelmien mukaisesti. Selvityksen perusteella voidaan todeta, että tietojärjestelmien käyttöönottaminen on ihmiskeskeinen ja monimutkainen prosessi, johon organisaatioiden täytyy varautua tietojärjestelmien hankinnassa. BCM-järjestelmän koekäyttöönottokokemukset analysoitiin, jonka jälkeen koekäyttöä päätettiin jatkaa vuoden 2010 loppuun sekä ottaa järjestelmä sen jälkeen tuotannolliseen käyttöön organisaatiossa.

Tallennettuna: