Haku

Analyzing and exploring internationalization opportunities in the kitchen furniture market in Northern Sweden

QR-koodi

Analyzing and exploring internationalization opportunities in the kitchen furniture market in Northern Sweden

Opinnäytetyön päätavoitteena oli analysoida ja tutkia keittiökalusteyrityksen kasvumahdollisuuksia Pohjois-Ruotsissa.Tutkimus pyrki tunnistamaan niitä yrityksen resursseja ja valmiuksia jotka ovat arvokkaita ja harvinaisia ja joita kilpailijat eivät voi jäljitellä luoden kestävää kilpailuetua yritykselle.

Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin selittävää yksittäisen tapaustutkimuksen menetelmää, joka soveltuu hyvin tutkimusmenetelmäksi, kun tutkimuskohteena on yritys, jolla on vain vähän aikaisempaa kokemusta kansainvälisestä kaupasta ja viennistä. Teoreettinen viitekehys perustui kansainvälistymisteorioihin, kansainväliseen markkina-analyysiin sekä asiaa koskeviin artikkeleihin, kirjoihin ja tutkimuksiin. Teoriat tutkivat lähimarkkinoita ensimmäisenä vientikohteena ja yrityksen resursseja ja kykyjä kestävien kilpailuetujen löytämiseksi.

Lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla keskeisiä toimijoita sekä analysoimalla kirjoittajan omia havaintoja. Kansainvälisessä markkina-analyysissa tutkittiin ulkoisten ja sisäisten tekijöiden vaikutuksia yrityksen kasvumahdollisuuksien kartoittamiseksi Pohjois-Ruotsissa. Tulosten arviointi tehtiin kilpailija-, asiakas- ja yritysanalyysien perusteella. Tulosten perusteella tehtiin ehdotus yrityksen vientisuunnitelmaksi Pohjois-Ruotsin keittiökalustemarkkinoille.

Tutkimustulokset osoittavat, että yrityksellä on aidot kasvunäkymät Pohjois-Ruotsissa. Tuotteiden standardointi ja tuotannon edut kotimaassa tukevat suoravientiä Pohjois-Ruotsin kohdemarkkinoille. Services Ecosystem nousi mielenkiintoisena yrityksen jatkotutkimusaiheena tuotteiden ja palvelujen kestävän kehityksen pyrkimyksissä.

Tallennettuna: